söndag 24 november 2013

Agnes Karlssons version av Hanna från Arlöv och arbetarklassperspektiv

http://www.youtube.com/watch?v=tvEEScAACb8


Jag fastnade så för låten Agnes sjöng i "Så mycket bättre" igår kväll.

Låten andades arbetarklassperspektiv fast sjunget på ett modernt sätt.

Jag kände igen mig i texten från mitt jobb. På Socialförvaltningen. Jag ville också ha en jävla fläkt, vilken jag fick slåss för. Kanske allra mest en känslomässig fläkt. Men utöver fläkt ännu en pryl. Jag sa en gång vid ett möte med de olika enhetscheferna där jag satt med som facklig representant;

" Ursäkta men skulle man åtminstone kunna få tillgång till en bil när man ska omhänderta barn. Det vore rimligt om vi slapp kuska över hela stan och byta bussar över hela stan innan vi ens kommer fram och det alldeles för sent. Därefter vore det vackert om vi slapp ha med de gråtande och upprivna barnen på bussen efter omhändertagandet. Dit vi nu ska. Det är ju ofta fullt på jourhem i vår närhet."

Efter det fick vi en jävla bil till. Även om jag inte råkade ut för att sitta sådär på bussen, men det stod ju inte i min anställning att jobbet byggde på att man stod för egen bil för att kunna utföra ev arbetsuppgifter.

Tack och också lov så slapp jag just sådana där jouruttryckningar. Även med bil.

Challe slog just på tv:n och Sd har sina landsdagar på apparaten. De pratar mycket om uteslutningsärenden och nolltolerans, men jag har ännu inte förstått vad det innebär för dom. Det framkommer inte. Det verkar vara rörigt överlag, ingen ordning, knepiga ämnen som tas upp. Nä.

Ja. Men det var en som sa så här i ungefärliga ordalag. Den enda som var tydlig:

" Jag är helt emot den här köksbordsrasismen som ni står för och som ni sen sprider ut på olika forum."

"Stopp, tiden är slut där."

"Nä det är den inte."

"Jo."

" Jo men jag har en minut kvar."

"Oj det kan ha blivit ett tekniskt fel."

Jag och Challe skrattade väl rätt ut kan jag säga och vi har inte kunnat byta kanal för det här är bland det sorgligare jag sett på och humor.

Han som nu står och talar om hur de bör bete sig, dvs, bara uppföra sig-han är dömd för misshandel.

Åkessons flickvän är väl dömd för misshandel. Hon hade visst slagit och bitit nåt.

Det här partiet är inte Musses klubbhus, inte heller Linus på linjen, de verkar via nåt externt utomjordiskt forum. Jag kan inte ta dom på allvar överhuvudtaget. Det jag däremot inte skrattar åt är att så många röstar på dom. För fan. Gå in och läs deras brottsregister, lyssna på deras uttalanden. Det räcker väl för tusan.

Nu är Sd:s medlemmar ansvariga för sina egna handlingar och för vad de säger. Man är alltid ytterst ansvarig för sina egna handlingar. Men Reinfeldt och gänget bäddar gott för de här strömningarna i samhället som sprider sig. Söndra, splittra samhället i rika och fattiga, öka klyftorna, kränk människor. Tro inte på människors förmågor. Stå med piskan både på Af, Fk och skola. Banta vård och rehabilitering. Då bäddar vi för kränkta människor. Desperata människor.

" Där orden tar slut tar nävarna vid." Är det inte så man säger. Inget försvar gentemot Sd och deras verksamhet. Men man kan inte gå omkring med sminkat ansikte och glansig flint och tycka att man är så himla mkt bättre än dom. Moderaterna har hjälpt till att bädda för det här. De har inte heller underlättat direkt för invandrare med de regler som införts i A-kassa och sjukförsäkring. De har gjort det ännu jävligare. Arbetarklassperspektiv eller ett elitistiskt perspektiv?

Jaha, nu var det nån på Sd som sa att de skulle utesluta rasisterna ur partiet. Jaha. Hur många blir då kvar? Bara en liten undran.


1 kommentar:

countryliving sa...

Väldigt kloka ord.
ja samhället i övrigt tycker jag har blivit hårdare och då är det nog lätt att hitta syndabockar. Synd bara att så många går på Sd´s argument och tror att allt skulle lösa sig om de kom till makten. Nä, det blir svårt att rösta nästa år.
Jag vill ha något som är äkta rött <3 Kram!
f.d wildrose