måndag 5 augusti 2013

Jävulens sjukdom

Somliga dagar grinar läkemedelsöverkänsligheten en extra i ögonen. Fast man är lindrigt drabbad. Men det har blött ur både näsa och öra den sista dagen. Underlivet lever fan i sår och gyn har stängt. Trots påskyndande remiss. Men läpparna tycks ha blött klart likväl som under tånaglarna.

Nåja. Inte mkt annat att göra än att försöka hålla rent.....ehum.

Steven Johnsons syndrom. Jävulen själv. Och jag tar inte i. Folk vältrar sig i svetslågan som behagar visa sig framme en hel sommar, medan jag försöker komma undan den svetslåga, som lever inom mig. Huden brinner. Och jag brinner.

Om man läser om sjukdomen så beskrivs hudutslag, erythema multiform major, runda utslag med ev blåsa på. Blåsor som spricker och därefter trillar då huden av. Som efter en ordentlig brännskada med skillnaden att huden bränns inifrån och ut. Eller inifrån kroppen och ut. Det känns som om jävulen lagt glödande kol mitt i kroppen som pyr inifrån och sakta ut. Ibland funderar jag över hur organen ser ut. De kan se likadana ut som hud och slemhinnor nämligen.

Ledvärk på det och en rygg som gör förbannat ont. Muskler som brinner. Influensamående. Spyande vid ansträngning. Milt och bra. Och inte tål man sol. Inte ens med solskyddsfaktor femtio. Inte heller reglerar sig kroppsvärmen på ett vettigt sätt.

Jag är bekymrad över ärrbildning i lungorna, i magslemhinnan och i urinblåsan. Steril kan man tydligen bli med, men vafan, jag har gjort mitt i avelsboxen. Minsta bekymret.

Men jag vill inte att hjärta, lever eller njurar ska bli dåliga. Eller ögonen.

Men de flesta dagar är jag betydligt bättre än för ett antal veckor sedan. Jag får försöka nypa mig fast vid det. Hoppas.

Men listan på vad som kan komma efter en sån här reaktion är lång. Kroniskt trötthetssyndrom, allergi, ärr i vävnader som tex i lungor. Kronisk hosta. Konstant solöverkänslighet. Synnedsättning och torra ögon. Diverser reumatiska sjukdomar kan utlösas. Nä. Man orkar inte ens tänka.

Men det är så onödigt det här. Det hade aldrig behövt att hända.

Jävla inferno.



Inte mina ben dock men typiska hudutslag. Fast här har väl ingen hud ramlat av åtminstone. Ett plus.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, det är onödigt hårt. Fy fan.

Paula´s Blogg sa...

Usch ;(

Kram

Unknown sa...

usch va hemskt

Anonym sa...

Fy farao, måtte det bli bättre och utan men framöver ... !/Mormor

S sa...

Det är fruktansvärt att det fick gå så här långt... när det är kända biverkningar av vissa mediciner (t.o.m. Alvedon, läste jag idag i Dagens Medicin)

Jag hoppas verkligen att du kommer att läka utan några bestående problem...

Kram!

S sa...

Det är fruktansvärt att det fick gå så här långt... när det är kända biverkningar av vissa mediciner (t.o.m. Alvedon, läste jag idag i Dagens Medicin)

Jag hoppas verkligen att du kommer att läka utan några bestående problem...

Kram!

Ergo Sum sa...

Millan!!!!! Kram