lördag 31 augusti 2013

Läkarbesök och somliga frågor

- Hade jag haft ett djur som kostat så mkt när det blivit sjukt, så hade jag kört den till Kils slakteri.

-Men det kan du väl inte göra fattar du väl. Du får väl ta hand om den även om den blir sjuk. Det finns nåt som heter försäkring. Särskilt för den som har råd.

Ett utdrag från läkarbesöket på VC igår. Han hade också häst tydligen. Ja hur vi nu kom in på det då.

Nåja. Vi var inte helt ense i hur mkt pengar man kan lägga ned på att rehabilitera sitt djur.

Men det var väl inte därför jag var där- för att reda ut det.

Jag hade somliga frågor, men fick väl inte svar på så många.

Han frågade vad vi skulle göra med min astma, som är dålig?

Ja inte vet jag. Det har ju brunnit i lungorna ett tag.

Så sa han det som jag ante mig skulle komma.

-Är du säker på att du inte är allergisk mot djuren?

Jo huden brukar ju bli full av blåsor och trilla av, lungorna raspiga och brännande sätt de aldrig tidigare varit. Huden brukar ju trilla av med va med brännblåsor o annat samtidigt vid djurallergi.?

Ja också örat då som jag haft så förbannat ont i med tillhörande slemhinnor och skallvärk på höger sida.

-Den ser alldeles ärrig ut trumhinnan. Hade du mkt problem med öronen som barn?

Nä. Aldrig. Någonsin. Och eftersom jag kollade öronen och bihålor när slemhinnorna korkade igen alldeles i våras, så vet jag att de såg bra ut då. Men jag har ju hört dåligt senare, tinnitus, brus i flera månader. Sist för några veckor sen rann det ju blod och klägg ur ena örat.

Det var då jag tog till modell Ipren och Bamyl brus. Lite tyngre artelleri än Alvedon. De där jag inte heller tålde.

Något olyckligt.

Nåja trumhinnan hade väl brustit då, och han ansåg att jag haft en öroninflammation. Var röd i halsen som vid virusinfektion med några blåsor på det då. Förkyld.

Tja sanning med modifikation säger jag då.

Hela innerörat har varit fullt av blåsor och sår. De har säkert suttit på trumhinnan med eller i vävnaden runt omkring. Solklart för mig att de här utslagen orsakat ärrbildningen på trumhinnan och inte nåt som följd av nån förkylning.

Sen att det kan ha uppstått infektion då kanske i såren, och därav var och blod då. Men kom inte och säg att jag varit förkyld och ådragit mig detta av det.

Så undrade han om jag alltid var så vit i ansiktet och blåaktig om läpparna.

Nä. Men dels ska man åka bil in till sjukan en halvtimma. Därefter gå från parkeringen och till receptionen. Därifrån till hissarna och sen till väntrummet. Sitta på en jävligt ovänlig stol i väntrummet, eftersom man aldrig kommer in i tid. Ingen kommer väl någonsin in i tid till en läkare?

Med andra ord när jag väl kommer in till läkaren gör ryggen j-t ont och jag har orkesmässigt förbrukat mitt kapital. Därav blekheten.

Ja så nu undrar jag om den där trumhinnan någonsin blir bra igen, eller om jag kommer få dras med dålig hörsel. En brusten öroninflammation kan man säkert leva med, men jag har ju haft problem och haft ont i många månader. Och hört dåligt ett bra tag. Den kanske inte har brustit bara en gång eftersom den nu var alldeles ärrig. Och ont har jag än.

Jag är less på att ingen vet någonting om nåt. Även om denna läkare på VC är trevlig. Om än att vi har olika åsikter om djur och djursjukhus. I och för sig rätt allvarligt.

Men han kan också erkänna att han inte vet. Det är ändå nåt jag gillar än de däringa besserwissrarna till läkare som vet allt om ingenting.

Jag fick lämna en jävla massa prover. Efter hundra år. De som på lab hade tagit en gemensam fika för att tacka av nån som gick i pension. Nåja. Jag fick lägga mig och vila på en soffa där. Man var tacksam för möblemanget. Åtminstone.

Så får vi väl se sen. Ska träffa medicinansvarig läkare till veckan plus Osteopat. Men det ser inte så jävla ljust ut just nu. Är det så här mitt liv ska vara framöver?

Det varnas nu för magsyrahämmande medicin som var och varannan äter i tidningen. En gubbe har fått både leder och muskler förstörda, och får numer morfin för att klara dagen. Sängliggandes var han dock ändå.

Det är ett fanskap det här med mediciner. De ska bara tas i absoluta nödfall.














2 kommentarer:

Ergo Sum sa...

Ja fyyyyy... för mediciner. Som liksom bara skrivs ut. För att ingen ändå vet. Någonting. Fan.

Lisbeth sa...

Hej på dig jag läser din blogg men jag har inte så mycket kraft just nu. Håller näsan ovanför ytan det får räcka Skulle vilja slänga alla mediciner genom fönstret men då skulle jag dö säger min doktor. Det vill jag inte lusten att leva är stor trots allt. Ska hålla ut tills allt är över. Undrar när det är det
Kram