lördag 23 juni 2012

Hjärnan utanpå huvet

Sitter och kollar på Marilyn Monroe.

Nån historia om hennes liv.

Hon fascinerar på nåt sätt.

Eller är det så märkligt.

En väldigt framgångsrik kvinna som hade noll självkänsla.

Då går det ju som det går ibland med.

Framgång är inte lika med lycka.

Hon sa nåt om att hon var utan grund. Bara byggd ordentligt på höjden.

Det var bra sagt tycker jag.

Man kan ha självförtroende nog för att kunna spela teater. Men man kan sakna självkänsla till den grad att man till sist bryter samman ändå.

Jag har en tavla på Marilyn som jag har på väggen i vardagsrummet. Den står där för att påminna mig om att framgång inte är lika med ett gott liv. Det hjälper inte att vara bäst.

Ja. Nog om det.

Challe och jag har spelat Rumble idag. Kul spel men lite knepigt för en annan som har halva hjärnan hängandes utanpå skallen. Ni har väl sett den där Orchern på Sagan om ringen filmerna. Det är ett helvete. Man får lov att spela med den delen av hjärnan man har på plats.

Går sådär.

Vi hade det väldigt trivsamt igår på midsommaraftonen. Var med syrran och man. Fast Pyret var trött och sur. Det har nog varit lite mycket under den senaste veckan. Först sjuk i nästan två veckor och på det en fullspäckad vecka.

Någon det också blev för mycket för i natt var en avlägsen släkting till mig. Han var kass och beklagade sig men ville inte åka in till sjukhus inte. Inte någon timma senare heller. Vägrade.

Senare på kvällen så dog han där han satt.

Slutsatsen är att det är bra att åka in till sjukan om man börjar må väldigt dåligt.

6 kommentarer:

Lisbeth sa...

Att spela teater eller filma är ju det bästa man kan göra när man inte vill visa vem man är. Ibland önskar jag att jag var en sådan. vad skönt att alltid gömma sig bakom roller.
Så tragiskt med dödsfallet. Tyvärr så tror jag att det kan bli vanligt. Man ger upp eftersom när man ringer blir så illa behandlad och i frågasatt
Skickar några extra kramar till dig

kicki11 sa...

Spela teater och filma är nog inte det bästa liv. Dom anses väl vara lyckliga MEN under ytan kan finnas mycket tragiska saker. Tyvärr.
Lycka och rikedom,pengar är inte heller ett bevis på lycka. Nej,nej.
Livet är en mycket svår balansgång. Livet är så svårt många många gånger.
Kramis till dej.

Ergo Sum sa...

Mmm. Känner nog igen det där med självförtroende kontra självkänsla.. Något jag behöver jobba på också.

Beklagar din släkting. Och hoppas ditt Pyre blir pigg och glad snarast.

Kramar Millan

Freja sa...

Ett bra självförtroende kan dölja en bristande självkänsla, men särskilt bra blir det inte i längden... Sorgligt med din släkting. Hoppas du och Pyret får tillbaka energi nu inför sommaren!

Unknown sa...

Tänkte också på Marilyn för ett tag sedan - När alla vet vem man är, hur vet man vem man själv är??

Hoppas större delen av hjärnan är på insidan idag :-)

Milla sa...

Låter som er midsommar var mysig.
Kram på dig.