torsdag 29 november 2012

En konstnärssjäl

Pyrets lärare menade igår på utvecklingssamtalet, att Pyret nog kommer att bli författare när hon blir stor, utifrån hennes enorma fantasi.

Pyret var ju nöjd förstås eftersom hon vill bli konstnär. Måla, göra skulpturer och skriva.

Vad tycker mamman då tro?

Det är mitt barn, så jag tycker således att Pyret är fantastisk. Snäll, omtänksam, klurig och smart.

Men angåenden fantasin då.....

Jo. Den där fantasin som Pyret har, den lever vi med. Oftast är den bara en tillgång, men är hon i en jobbig utvecklingsperiod eller så...så kan det bära av. Mycket kan man tänka ut med en rörlig och känslig hjärna.

Jag försöker lära henne, det jag aldrig fått lära mig. Det är att stoppa tankar när det bär av. Bara snurrar på helt i onödan.

Fantasi berikar livet, men den kan också begränsa, om det går för långt åt rädslehållet.

Sen tänker jag på en sak, som en terapeut sa i teve för ett par år sen, som jobbade på psyk..någonstans i Sverige.

"Att idag får många problem som egentligen inte har så stora inre problem från början i egentligen. Men samhället har blivit så prestationsinriktat, att de mer känsliga, kreativa unga personerna får det svårt i den här typen av samhälle. Vi tar inte längre tillvara på vår tids konstnärer. Det finns inte riktigt plats för dom och de trivs inte i det höga tempo vi lever i"

(Fast vem trivs i dagens livstempo egentligen?)

Det känns väl också lite som så, att ju mer man reflekterar i det här samhället, ju svårare blir det. Till viss del. Det är ju svårt att inse att människan idag, allt mindre ses som människa, och alltmer som något i nåt slags produktionsled. Men det kan också vara bra att vara medveten, så att tillvaron blir mer begriplig, och att man för sig själv kan göra så bra val som möjligt.

Men angående Pyrets kreativitet och fantasi, så får jag lov att se den som en tillgång. Såsom hon gör. Livet är i princip aldrig tråkigt i hennes ögon, eftersom hon ofta har projekt på gång. Antingen gör hon figurer, pysslar, målar eller skriver. Eller så filosoferar hon stilla och gör ingenting. Och är glad och nöjd.

De där få stunderna när fantasin skenar, de får hon jobba med, och jag tycker det tar sig redan.

Sen får jag lov att ha tillit till, att hon klarar sig framöver med de medel hon har. Livet är inte lätt mot någon. Men inte heller bara svårt.





9 kommentarer:

S sa...

Ett fint och sant sista stycke.

Kram!

Milla sa...

Gillar det sista stycket. Så sant som det är sagt. Kram

wildrose sa...

Så kloka ord.
Ja jag kan tänka mej att det måste vara svårt ibland men du verkar se hennes tankar på ett glasklart sätt. Jag tror det är jättebra att du sätter lite gränser när hon svävar iväg alltför mycket. Man älskar sina barn lika mycket men de känsliga är man ju mer orolig över.

Kram!

Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma sa...

Så mycket tänkvärt du skriver om. Och du verkar ha en härlig tjej. Fantasi är bra och oftast positivt, men som du säger inget är ju bra om det går till överdrift.
------------------------
Pågående tävlings hos mig, var gärna med:
http://lottizdays.blogg.se/2012/november/tavling-vinn-ett-presentkort-pa-200kr-hos-solentro-alla-som-deltar-ar-vinnare.html

Unknown sa...

Jag har också barn som jag känner jag måste bromsa ibland och be dem göra en liten reality check. Jag tror de viktigaste gränser de kan lära sig att sätta är att stoppa de egna tankarna från att bli destruktiva.

Freja sa...

En sån dotter har jag med, så jag känner väl igen det du beskriver. Hon är full av historier om olika personer som hon även tecknar och det är förstås en tillgång. Men samtidigt kan hon bli omåttligt rädd för en sax eller kniv eller vad som helst för att hon i sitt huvud ser alla otäcka saker som skulle kunna hända, och de tankegångarna måste man bromsa i tid, annars spårar det ut helt och hållet!

Jane sa...

Vilken härlig dotter du har. Jag var likadan när jag var liten ända upp i tonåren.
Mina döttrar är alldeles för allvarliga tycker jag.

Det sista du skrev var kanon.
Kramar i massor finaste du / Jane

Hanna sa...

Det är verkligen synd att dagens samhälle inte tar hand om eller värderar kreativitet... speciellt med tanke på hur viktigt det är att komma med innovativa lösningar - hur skall det gå till ifall all kreativitet kvävs?
Nej gubevare mig! Se det verkligen som en tillgång och försök att hjälpa henne att fortsätta med sin kreativitet för samhället kommer att göra sitt för att försöka att kväva den. Har läst en del om hur mycket kreativiteten minskar under uppväxten just på grund av hur skolan är upplagd idag!

KRAMAR

Ergo Sum sa...

Ser du Millan. Du vet du! Och du är precis den mamma Pyret behöver.. *ler* Hon kommer bli fantastisk som vuxen!

Kramar