söndag 8 december 2013

Att vila stilla i snön




 




Tankevilla


Jag hakar fast i snön.
Njuter av det kalla.
Hur kan man bli för varm,
undrar nog alla.

Jag har lovat mig.
Under den värsta av tider.
När den äntligen kommer,
lägga mig i alla vita driver.

Njuta av det kylande.
Kisa i ljuset det vita.
För sommaren var dunkel,
endast sig fast bita.

Jag håller mina ord.
De är sanna minsann.
Därför ligger jag där,
utsträckt precis likt en som vann.

Jag har gått längdlöp.
Kämpat mig skev.
Jag har tuggat mig framåt,
likt ett hjul i motdrev.

Jag är ännu inte i hamn.
Detta är endast en etapp.
Men en vilopaus,
att lägga i sin mapp.

Jag har slem likt Dählie på hakan.
Lyssnar på allt jubel.
Så får den måla upp,
som kämpar utan tävlingens spel.

Luften är ren och klar.
Jag ligger bara stilla.
Älskar den här stunden,
har längtat efter en stunds tankevilla.


1 kommentar:

Ergo Sum sa...

Vackert. Som gnistrande snö förrädiskt.