fredag 28 december 2012

Ögon, hjärna, hjärta

Dagens läkarbesök.

"Du skriker ju inte högt när jag tar i dig."

"Näej. Det är värst när jag ligger platt ner eller rör mig, då blir det kramp i skulderbladet+nacke=ont,  svimfärdig."

"Jag skriver av princip inte ut smärtstillande, för såna här problem, som leder till beroende. Du behöver motionera."

"Jomen för att det ska gå, så behöver det göra lite mindre ont i NÅGRA dar. (Beroenderisk=noll) Och så jag KAN röra mig (och sova)" . Har några dar till ny behandling, där de kan lätta på skuldran som låst sig.

"De där kiropraktorerna och Osteopaterna vill bara tjäna pengar, så alla som kommer dit har sneda ryggar enligt dom. Din är rak."

"Jo för att jag vär där för en vecka sen och fick den rak. När jag kom från sjukhuset var jag rak enligt er, men svag i ena sidan. Och skulle träna. Bära vattenhinkar.

Men jag såg att ryggen var sned. När kotorna flyttats rätt, skuldrorna blev upplåsta, bäckenet upprätat, så var jag inte svag längre. Och kunde gå. Börja träna. Tyvärr faller det tillbaka fort"

" Ja, ja men då var det inget neurologiskt iallafall."

?

Men jag remitterar dig till sjukgymnastiken så får de hjälpa dig"

"Okej men de har skrivit ut mig, för att mina problem ligger utanför deras kompetensområde"

"Det var märkligt, men vi gör ett nytt försök där då."

Jag motionerade mig ner till Apoteket på sjukan med en gång. Några hundra meter. Ville ha liniment som inte luktar. Fick hjälp att hitta och när jag betalade, så säger hon...

"Du vet om att du är väldigt blek va......går det verkligen bra för dig..."

" Ingen fara...inga problem, jag ska bara motionera mera."

Tystnad.

"Hoppas verkligen att det löser sig för dig."

Kanske jag ska gå till hon Apotekerskan nästa gång jag söker hjälp. Hon verkar ha ögon som funkar och en hjärna och ett hjärta på det.





Jag är bara så förbannat trött på situationen, förbannat trött på jävla idioter till läkare som i princip aldrig lyssnar....jo möjligtvis de yngre......jag är så less på att de inte inser det de inte kan och inte inser hur saker och ting hör ihop. Bli av med er lön för fan. Och ert jobb som ni utför så förbannade kasst. Må jag bli frisk och slippa er. Snälla.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Fyyyy farao vad träligt ... Att det ska vara så svårt att bli förstådd, att bli lyssnad på, att få bekräftelse etc ... ibland verkar sjukvården tro att man besöker dem för "skojs skull" ... Hoppas du snart blir bättre ... det är på tiden nu!
Ta hand om dig!/Mormor

Hanna sa...

Usch! Verkligen inte kul att forslas sådär emellan olika institutioner. Hoppas verkligen att du snarast får en läkare som ser dig och ditt problem och inte bara gör antagande utifrån en journal.

Många kramar - lider med dig!

Ergo Sum sa...

Men vad faaaaaaann!!! Alltså... Baaaaaahhhh!! (Ber om ursäkt, men jag har inget mera kontruktivt att säga.. Blir mållös av ilska!) Kanske skulle jag ta och följa med dig någon gång?? Jag skulle spänna min gröngula häxögon i dem och väsa förbannelser över dem...

Skickar kramar till dig <3

Pipan sa...

Men dra åt helvete... "i princip" nähä? Men om man behöver det då? Jävla kvacksalvare.

Madeleine sa...

Å vad jag hoppas din bön blir hörd! Folk som inte har empati och förmåga att lyssna skall inte ha en lön för något dom inte klarar av att utföra!
Grrrrrrr.....
Många styrke-kramar till dig!