torsdag 13 december 2012

kyrkan jag vill ha kvar.....


Såg på Luciamorgon....med tända ljus och frukost. En brasa på det.

Men tänk vad fint det är med kyrka och luciafirande. Tänk om kyrkan kunde få vara ett ställe där skolan kunde avsluta både höst och vårtermin i. Istället för i alltför trånga, fula, gamla gympahallar eller ute på skolgård där de som står längst bak inte hör ett jota.  I kyrkan där andra släktingar får plats att vara med ,och det finns sittplatser till de gamla. Gamla fina traditioner. Skolor tänk om tack. Prästerisnacket kan väl skippas men resten är bara en fin tradition!!!!!

Jag känner mig bestulen på fina upplevelser på skolavslutningar, nu när vi bytt till stadsskola. Sex av åtta skolor har sin avslutning i kyrkan -men icke vår skola.

Det ska vara i gympasalen. Fast näej där får inte alla årskurser plats förstår ni. Treornas föräldrar kan inte komma pga platsbrist. Inte ens läktare råkar finnas. Men det ska uppträdas förstår ni. Där.

Samma på sommaren/avslutningen då. Men då får man vackert stå ute i vilket regnaväder som helst.

Det är så förbannade dumt alltihop. Jag vill vara i kyrkan där jag varit under alla avslutningar i skolan. Tack. Nu har vi som tur är egna traditioner här på bygden, där kyrkan är en mer central plats.

Inte för att jag tror att gud finns på kyrkans sätt, men jag kan sitta där och njuta av musik, ljus och rymd.

Traditioner som bör föras vidare tycker jag. Minsann.

Men det är mina åsikter och många tycker i andra termer. Å jag är inte bekymrad över att tex muslimernas åsikter.......vad de nu har för åsikter om skolavslutningar...det vet jag inte ens... gjort att skolorna lagt ner kyrkverksamhet. Det är beslut tagna av svenskar. Det handlar väl om att religion inte ska påprackas människor överlag.

Men jag gick som ung elev till kyrkan var avslutning, och funderade på annat just när prästen talade trista saker i sin vigda kvart, och njöt av det andra. Sen tycker jag väl att man kan slippa få höra prästen prata sånt man ändå inte förstår sig på förvisso, och bara få njuta av själva kyrkan och sången och akustiken.



3 kommentarer:

Millans Värld sa...

Här där jag bor så firas avslutningar i lågstadiet på ett ställe som heter gnistan. efter det så är det vanliga kyrkavslutningar.

Blondie sa...

Ja, jag blir beklämd o besviken när inte gamla traditioner får finnas kvar pga invandrare/flyktingar. de får ta seden dit man kommer, det får vi göra i deras länder.
Snart ingenting får vara kvar av det gamla. så bedrövligt att inte våra kommande generationer ska få några traditioner alls att hålla kvar vid.
Ha en bra kväll !!

Ergo Sum sa...

*ler* Jag tycker också att avslutningar är vackra i kyrkor - och har aldrig haft problem med det. Inte heller S - killarnas pappa som är icke utövande muslim. Så det är inte helt sant - det som Blondie skriver - det är INTE på grund av invandrare/flyktingar traditionerna inte får finnas kvar. Det är på grund av missriktad svensk hänsyn som inte är efterfrågad egentligen av denna grupp människor som faktiskt inte ens existerar som en grupp.. Att slå ihop invandrare och flyktingar i en grupp är otroligt ointelligent. De är tusentals olika grupperingar av människor... Suck

Kramar