onsdag 21 maj 2014

Hjärtlöst

- Pappa mamma har rensat ogräs idag och dragit runt på trädgårdsslangen och fyllt poolen. Hon har gått jättemycket.

- Vad sa du? Ta om det där.

Challe har sällan sett så chockad ut eller så glad.

Ja nu rensade jag i en minut för att visa Pyret hur hon skulle göra. Slangen är inte tung. Och allt är relativt. Jag är på benen en minut i taget. Men som sagt det är vad man jämför och bättre mår jag. Fast jag känner inte den där lyckan som omgivningen gör när jag är uppe och går för det gör banne mig ont lite överallt. Fortfarande. Det är tungt och jag blir andfådd fort. Men det kommer det kommer hoppas jag lite lättare tider. Skönt att kunna vara ute i skuggan hursomhelst efter att ha i princip legat inomhus sen i December månad. Jag var väl till hästarna där i Dec. Flåsade ut, spydde i häcken på halva vägen, fortsatte, la mig i höet och låg och flåsade tills lungorna skärpte till sig. Satt och la om hovbandage på stoet. Vilade i höet hos Fjant. In igen. Usch.

Men det är skönt att vila i skuggan, lyssna på fågelsång, titta på allt utomhus. All grönska. Blommande träd. Det är inte illa.

Annars kollar jag fortfarande på epigenetik, lyssnar på föreläsningar som jag fattar en del av. Det är mycket politik nu med ofrånkomligen och jag börjar förlora tålamodet helt. Nu leder ju röd/gröna eftersom många fått nog av brist på arbete och hur sjuka och arbetslösa behandlas. Tror folk överlag är less på högervindar, fascismvindar och rasism. Kanske folk saknar mänsklighet. Tack och lov kanske samhället framöver kan bli mindre kallt.

Jag har förlorat tålamodet med de som enträget håller sig fast vid moderatpolitik. Visst man kan resonera olika och de som röstar på Moderaterna gör det ofta för att de är bra på att skapa ett bra företagsklimat...för jobbens skull. Sen tycker många att det där med sjukförsäkringarna är det sämsta.

Det sämsta. Hur vore det om man såg till helheten. Vad deras politik bygger på. Jobben. Ja de har ju lyckats väldigt väl i sina satsningar. Nej. Det har de ju inte och det är inte bara jag som säger utan man kan ju se till somliga utvärderingar. De röd/gröna kan bli mkt bättre på att öka småföretagande odyl tycker jag, men jag kan inte se hur de är sämre på det än sittande regering.

Hursomhelst så får jag en dålig smak i munnen när samma personer röstar på Moderaterna går ut på stan och visar sitt missnöje mot Sd. Talar högt om hur de är emot rasism och främlingsfientlighet. Jo tack, när man samtidigt röstar på en politik som underblåser alla dom här strömningarna i samhället. Se till och gör folk riktigt desperata så ska ni se att medmänskligheten inte ökar.

" De skiter i oss men invandrare tar de in", " Vi har inte så vi klarar oss, men vi har råd med att ta in fler invandrare."

När man sätter folk på pottkanten och låter piskan vina-vad tror ni det väcker för känslor hos de drabbade? Inte hos alla men hos många. Ja inte tror jag att man känner lojalitet gentemot samhället, inte heller respekt. Inte när man själv blir så illa respekterad. Det här hatet tar sig olika uttryck och ett av dess ansikten är just rasism.

Så nästa gång ni knyter näven gentemot Sd, så tycker jag att ni kan fråga er huruvida ni kan stå för en ökad klassbildning i samhället med ökade klyftor? Hur kan ni rösta för de här problemen men sen ställa er på torget och säga nej - det här hade jag inte tänkt mig. Jag har inget emot demonstrationer-det är inte det jag säger - och Sd:s politik ger jag inte ett ruttet lingon för. Men tänk till!

Till sist undrar jag hur man kan vara så hjärtlös att man anser att sjuka ska gå på socialbidrag, eller leva på sin partner. Hur kan man anse det okej att sjuka vid en viss utsatt tid ansens friska? Hur kan det vara okej att se sjuka och arbetslösa som människor vilka inte har någon egen drivkraft eller vilja? Några som ska pressas till det yttersta. Vilka är i hög grad dessutom sjuka och arbetslösa? Jo invandrare. Men ni är emot rasism va?

Inga kommentarer: