söndag 6 oktober 2013

Gå inte där och dräll







Gå inte där och dräll,
livet är nu,
du som vänder dig bort,
från en kropp frisk och stark.

Gå inte i finskor,
och vänta på vackert väder,
använd din kropp,
medan den ännu är stark.

Ta inte raska springsteg för givet,
lätta andetag som eviga löften,
ryggen kommer bli krummare,
och mycket annat tyngre.

Du har din kropp en gång,
inte alltid som lätt och ung,
ändå tvekar du inför träning,
eller om så bara gå ut i skogen.

Vad väntar du på,
när du inte är motiverad,
att använda gåvor du fått,
till att bara förfalla bort.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag är lite frustrerad över folk just nu som inte tränar, går eller just använder sin kropp. När jag inte kan använda min. Hur kommer det sig att vi människor, allt som oftast, vill använda det vi inte har istället för att använda det vi har. Hur kommer det sig att vi ofta inte uppskattar det vi har, förmågor förrän de är borta? Tillfälligt borta eller borta för alltid.

Jag känner hur det kryper i mig, när folk pratar om brist på motivation, och att de därför inte orkar träna eller röra på sig över huvudtaget. Då menar jag inte att jag reagerar på att man inte vill röra på sig jämt. Springa varje dag. Långt. Bli hulken eller nåt.

Det räcker långt med en daglig promenad. För att kropp och själ ska må bättre.

Ja men det är väl så att den som blivit lam drömmer om att kunna gå igen. Den som tappat kraften drömmer om att få den åter. Medan den som i dagsläget har allt det där ofta tar det för givet.

På så sätt kan människan vara lite sorglig tycker jag. Därför gäller det att fundera ut vad man kan ta sig till av dagarna, även om man inte kan ränna runt. Ja så inte allt glider bort...Nog tycker jag att jag sysselsätter mig och har en hel del kul hursomhelst.

Ja jag lämnar det där nu. Jag orkar inte med mer "Carpe Diem" snack för nu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi hade "Landsfest" här igår och det var riktigt kul. Vi klädde på Pyrets initiativ ut oss för att representera olika länder. Jag vet inte, men in kom en transvestit från Skottland, två indianer, en jetsettare från Italien, en sansad person från Indien, en dam från Paris och en pärla som representerade USA.

Efter en god måltid så fick vi rita av varandra. Humor. Challe ritade av mig. Jag såg ut som ett troll.

- Jag försökte fånga ditt innersta, sa han.

Man tackar ödmjukast.

Han från Skottland satt och visade kallingarna under kjolen titt som tätt. Det var lite otäckt för han börjar ju närma sig 40 nu. Är det inte då män riskerar att drabbas av "Switch"?

Det är ju ingenting man vill se i sådana fall sådär helt utan förvarning.





3 kommentarer:

Ergo Sum sa...

Millan. Du är galen! På det bästa sättet! Och jag kan inte greppa att jag blivit publicerad i samma bok som du! Vilken ära!

Kram

Lisbeth sa...

Det verkar inte bättre än att människan är född lat. Kanske alla men många. Uttrycket det händer inte mig lever inom oss tills det händer något i omgivningen. Sen går ett kort tag efter det har vi glömt. Jag är tyvärr sådan. Predikar till andra men lever tvärtom
Kul med festtemat
Blir sugen på att köra något sådant med barn barnen
Sköt om dig
kram

Pipan sa...

Ja och ja. Bra dikt. Gripande när man vet djupet i den.

Fånga ditt innersta, ha ha. Ja hur som helst mitt i eländet så hittar ni då på kula grejer. Det är fan så nyttigt. =)