lördag 12 oktober 2013

Kreativitet kontra lugn och ro samt ännu en skräcknovell




Jag pratade om att skriva novell igår. Men att huvudet var för tomt. Idag vaknade jag av en jävulsk förkylning, svullnad i ena handleden och dimma överlag i kroppen. Helt plötsligt uppgraderade förhållanden för novellskrivande.

Jag tänkte skriva något mindre...galet... än förra årets Halloweentext. Eller galet. Det skulle ju vara skräck i den. Men jag var inte riktigt klar med temat tydligen. Jag har ju också lovat "Tråktanten" som inte fixar onda andar, en text med lite snällare sådana i.

Så det blev någon sorts fortsättning på förra årets Halloween-novell.

Alltså när man ska skriva, så är man inte skrivfärdig med något annat, förrän man är klar med det förra. Ungefärligen så.

Sen verkar skrivandet ha gått sådär. Challe läste halloweenhistoria ett och kunde inte koppla historia två med den, mer än att den utspelade sig ungefär i samma tidsanda. Det var ju en miss. Det är svårt att riktigt begripa historia två utan historia ett. Fast Challe tyckte den var tillräckligt begriplig som den var.

Ja ni fattar röran. Det blir som det blir när den som skriver sällan har någon plan, och där det mest väller ut en massa omedveten inre goja. Eller tankar.

Men det är kul att skriva, så jag är ändå nöjd, med att ha fått ur mig fyra A4 sidor. Mindre börda att bära inom mig, och ska man lägga freudianska innebörder i texten, så har jag gått framåt. Eller vidare om ni så vill.

Sen får texten vara som den är, och ligga där den gör.

Vi får väl se om det kan bli några andra noveller efter det här. Om jag kan lämna ande och spöktema och gå vidare.

Vi får se var själen står framöver. I vilken riktning. Man kan aldrig vara säker.





Pyret har också haft kreativ dag och med hjälp av nån mojäng stickat en mössa till sin porslinsdocka. Därefter har hon snorig som fasen sjungit musikal, då hon tänker sig sätta upp en till skolan. Kan ju säga att låtarna rör sådana som "Tomten och haren."

Kan man få be om en stunds tystnad efter en hel dags sjungande....tack.

Kreativitet är bra, men lite vila, lugn och ro kan också sitta fint ibland.......

Japp. Nu är det bara att kurera sig och äta lite mer vitaminer.

1 kommentar:

Ergo Sum sa...

En novell... Ja du. Inte lätt. För mig. Men jag ser fram emot din!

Kram