torsdag 3 januari 2013

Ett öppet seriöst brev till läkarna

Humöret är sådär.

Jag är väl lite störd av att kotorna i nacken sitter skevt och skaver.

"Men va fan har du gjort. Hela nacken är ju svängd", säger golffadern när jag bett om massage.

Ja jag får väl själv ställa frågan då?

Ni kotor som fallit ut åt höger ur ledet...hur tänkte ni?

Inte undra på att det drar i vänster sena. (Bra fiolsträngsämne dock om man först lägger lite voltarensalva på först.)

Eller att nervsmärtan går som en projektil upp i nacken från skuldran om man lutar sig bakåt.

Man känner sig lite som ett rymdskepp. Fullastat men ändå stadigt redo för avfärd med en eld i arsele. När man glömmer bort sig och sätter sig tillbakalutat ner.

" Ursäkta att jag inte hela tiden motionerar herr doktor." "Och att jag inte neg vid besöket"



Sen så var man på väg till psykologen idag med, och fick vända efter en kvart då hon ringde.

Kul när man dragit upp hela familjen. Ett Pyre som var allt annat än piggt pga grav hosta.

"Oj hon hade visst skrivit fel tid i sms:et."

Tolv istället för elva. (Challe the ständige chaufför blev jätteglad)

Nice.

Har ju hänt förut.

Också ska hon ha mottagning på Lördagar och kvällar nu framöver, för att "hon ska göra annat" på dagarna.

"Annat"

Slå dank eller jobba heltid plus Lördagar och kvällar?

Nu när hon håller på att nå 70 -årsstrecket.

Det är då man trappar upp eller?

Äh.

Kan hon inte säga vad som är "annat" på en gång?

Måste vi leka "the riddlegåtan" hela tiden.

Det är jag less på.

Att hon ska vara så förbannade hemlig efter alla dessa år.Samtidigt som hon inte är det.

Hallå liksom. Relaxa. Slappna av. Jag ser mer än du tror typ.



Jag är less på yrkesfolk.

Dock inte hon Osteopaten som är en riktig frisk fläkt i sammanhanget.

Hon är roligt och beter sig som folk. Inget knövvel och inga omvägar. Bjuder på kaffe. Raka svar. Hejdlöst rolig ibland.

Men.

Jag vill vara fri och oberoende, slippa sjukvård i alla former.

Även den bra sjukvården.



Men det är egentligen läkarna jag stör mig på, utöver mitt hälsotillstånd då.

Funderade apropå andra spörsmål om jag skulle skriva en insändare, angående de här styltiga läkarna i 50 års åldern upp till pensionsåldern + plus några till.....men jag har fan inte ork, och jag skulle mest bara vilja skriva en sak...som inte direkt blir en insändare.

" Jag är så jävla trött på er."

Jaha och nu rök hundarna ihop över en smörgåsbit. Alltid är det nåt. Fast det låter mkt men händer nada. Dock måste man styra upp.



Ja, ja. Tebaks.



Var inte så jävla otacksam tycker nog somliga av er nu.

Angående vården alltså.

Men jag är tacksam för en del grejer, såsom hjärtablationen tex och servicen på Örebro Sjukhus.

Men jag är icke tacksam över de två åren som jag fick kravla mig runt på gräsmattan här hemma, för att ingen tog på allvar, att jag hade 220 slag i puls/minut ibland.

Man är ju inte som Björgen som skred in på en räkmacka med sitt hjärta.

Här skulle det bevisas.

Men allt är inte svart/vitt.

Har träffat andra guldkorn med. Men de slutar oftast. Flyttar. Flyr. Eller nåt.

Men nån vettig har jag nu som går att prata med. Om man får tag på henne.

Men det är för många apskaft, för mkt motande och för mkt jönseri och dummeri.

Det pratas om bristande resurser inom vården...men de läkare som vi har...kan de inte utnyttjas bättre?

Det finns ingen charmkurs de kan gå i?

Kanske också en kommunikationskurs?

Och en i logiskt tänkande, helhetstänk och utnyttjandet av hjärnan?

Kanske utöka den delen för empatiskt tänkande med?

Nä det är för mkt begärt. Jag förstår.

Jag vet ju inte ens om ni vill/förmår?

Frågan jag måste ställa så här rakt på.."är ni bara dumma eller är ni rent av bara oförskämda?

??

Det vore av värde att veta. Så man vet om man ska klappa er på axeln och tänka stackars dig din dumma jävel, eller svara upp och eventuellt kasta ut vederbörande från femte våningen.

Det sista faller ju eventuellt ofta på att man är för svag och vek, när man väl är på sjukan. Man är ju trots allt sjuk..även om man misstänks fejka förstås.

Määän jag vill inte såga en hel yrkesgrupp egentligen. Bara 90 (eh 95)  procent av dom. Men skulle jag vara sjuksköterska eller undersköterska, så skulle jag gå galen på, att de har så mkt mera i lön och har en högre status.

Sköterskor som får ta mkt av den sociala biten och rädda upp situationer efter läkartabbar. Som uppenbarligen besitter en mkt mer mångfascetterad kompetens. Höggradig kompetens med stora inslag av empati dessutom.

Nä jag hade gått galen eller befordrat mig själv.

Läkarjävlan.

Jävlar vad jag är trött på er.







7 kommentarer:

Anonym sa...

Vi pratade idag om hur många som bara flyter igenom på utbildningar, utan att någon kollar upp om de har den sociala kompetensen för att arbeta inom sitt yrke. Tyvärr är det ekonomi igen. Universiteten har inte råd att avråda folk från att gå vissa utbildningar och så hamnar fel människa på fel plats. Som vanligt drabbar det de som ligger. Skit är vad det är!
/Tråkis

Freja sa...

Håller med dig i allt! Borde inte empati finnas med som krav när läkare anställs? Jag har en bekant som är erfaren distriktssköterska. I de flesta fall kan hon ganska snabbt ställa en diagnos. Men nåde henne om hon vågar yppa den för läkaren, då ska det absolut hittas en annan diagnos. Om hon däremot spelar dum, ställer frågor och lotsar läkaren manipulativt fram till svaret, då kan läkaren ställa den diagnos som hon redan visste... Bara status som gäller, ingen känsla för patienter eller förmåga att lyssna... Som sagt, det gäller förstås inte alla, men en tillräckligt stor mängd för att det ska vara skrämmande...

Millans Värld sa...

Hände mig i går med fel tid hos pratmänniskan.
Inte 13 utan 14....
ha det så bra du kan!
Kram

Jane sa...

Jag håller med dig i allt som du skriver ang läkarvården.
Första tiden då jag hade problem med hjärtat bodde jag i Västerås och där var dom kanon.
Men här i Stockholm är man bara ett nr.
Kramar i massor / Jane

Hanna sa...

Har också slängts mellan läkare hit och dit som ingen vet vad som är fel med dig och som alla skickar vidare dig och det suger. Du har dessutom allvarligare problem än jag - jag hade bara lite polyper i näsan som innebar att jag var förkyld tre av fyra dagar i veckan och resten täppt i näsan.

Kul skit med dåliga läkare. Eller inte. Vårdcentralsläkare är de värsta enligt mig.

KRAMAR

Anonym sa...

Håller med dig - det finns några guldkorn i vårdkarusellerna - men väldigt många verkar höra hemma någon helt annanstans ...
Ha en goer kväll!/Mormor

Ergo Sum sa...

Du Millan - det är då fan.. Att vara sjuk, att vara den svage, den fatitge, den omanipulativa, den räffskaffens och den ärlige. I dagens samhälle. Uppenbarligen. Förutom då ibland. När man träffar på själsfränder. De skimmrande ljusen i mörkret...

Och det där med att inte tala klarspråk - håll antingen käften eller berätta allt. Punkt.

Kram - alltid