söndag 20 januari 2013

Själslig död och mänsklig vilja

Känner ni er döda ibland?

Någon gång?

Konstig fråga förstås. Udda med.

Men ändå.

Jag menar inte bara döda, utan också bortom randen av sluthet.

Långt bortom vad man själv trodde var möjligt.



Ser era ögon glasaktiga ut någon gång?

Ögon som blir öde. Kalla. Den blå färgen mattad.

Det mesta blir suddigt och oklart.

Andra tycker man är okontaktbar.

Kanske är man också okontaktbar för sig själv.

På ett sätt man aldrig trodde var möjligt.



Känner ni er sjuka någon gång?

Inte förkylda, utan så in i märgen sjuka.

Känslan av att man är döende.

När själen kvider och andas ytligt. Helt utan precision.

Kroppen skiftar mellan skakningar och fullkomlig stillhet.

Där armarna följer kroppens rytm och sjuka andning.

På ett sätt man aldrig trodde var möjligt.



Har ni nån gång känt mikrostunder, då kroppen gått upp ett litet hack i energi.

Då själen snuddar vakenhet-  finns det nåt som driver i all sjuklighet.

En vilja att ställa sig upp och gå. Ut på grusgårn. För att man bara ska ta sig till postlådan.

Precis som om posten vore det viktiga. Innehållet. När det är vägen dit som räknas.

Vila men inte ge upp.

En vilja som håller i ben som inte bär, som gör att de går, som man inte trodde var möjligt.



Har ni nån gång känt att ni bara måste gå hundra meter. Eller stå utomhus i iallafall tio minuter.

Vistas några minuter i normalitet. Få klar luft. Innan kroppen lägger sig ned igen.

För trots allt så vill drivet och viljan vidare.

När jag är sådär trött så är jag inte trött på livet.

Jag känner mig döende men vill desperat bara leva.

Så som man aldrig trodde att det skulle kännas, om man hade en utmattningsdepression, eller vad det nu kallas.



Har ni känt att ni både sett klarare och intensivare färger.

Blandat med mörker av svärta, som kväver nästan vart liv.

Om vartannat.

Där viljan, trots allt mörker och alla oregelbundna avbrutna andetag, vill gå mot klar hög luft.

Väcka de döda ögonen, och gå vidare.

Med rak rygg och med steg som håller.

Även när man halvligger i duschen i ett hörn, och undrar hur man ska ta sig upp.

Aldrig trodde jag man skulle kunna tänka så motvalls.



Har ni känt att krav kan döda?

När andetagen redan är sköra och livsfattiga.

Trots att viljan jagar klar luft och ögonen ljuset.

Att krav just i dessa stunder kan lägga en filt över alltihop.

Kväva och trycka ner den där viljan som faktiskt finns.

Det trodde jag aldrig att någon skulle ställa orimliga krav, när viljan man inte ens kunnat räkna med, höll allt i en skör tråd.



Har ni tänkt på att krav i fel situation, kan göra så att viljans ögon helt släcks.

Att ögonlocken kan slutas, lungorna krympa, och störa andhämtningen alltmer.

Där samhället med instanser bestämmer sig för att dämpa istället för att skjutsa.

Mota, hota och krångla, istället för att bära och hålla om den som inte orkar mer.

När man redan kämpat för länge.

Aldrig hade jag trott att de som skulle hjälpa till liv, istället driver människor djupare in i själslig död.



Har ni fått berättat om Fas 3 när ni varit sjuka?

Blivit utförsäkrade och blivit av med jobbet. Pga sjukdom.

Otaliga ifrågasättande försäkringskassemöten med olika handläggare var gång.

När man knappt orkar sitta och svara på frågor.

Man får tacka viljan för att den finns.

På ett sätt jag aldrig trodde den skulle finnas.





Vi ska nu ut en guldstund med hundarna i skogen. Träningen ut till postlådan och tebaks har gett resultat. Man ska inte ropa hej, men jag är glad över den halvtimman, som jag kan busa och gå med de prickiga i skogen. Jävulen den som ger sig.















7 kommentarer:

Pipan sa...

Ja o ja. Sant och hemskt på samma gång.

Milla sa...

Tyvärr lever jag med de känslorna alltför ofta, suck så visst vet jag vad du talar om. Konstigt att viljan att överleva är så stark trots allt. Tur är väl det förresten för dö är det väl ingen som vill :) Inte jag i allafall :) Kram på dig och hoppas att du fick en liten guldstund med vovvsingarna där i skogen.

Anonym sa...

Jävulen...du har jävlar anamma en grym vilja som konmer segra./Magdalena

Freja sa...

När jag var sjukskriven för stress fanns tack och lov inte begränsningen i dagar...

Millans Värld sa...

Mycket bra skrivet och visst känns det igen.
Nu har jag inte varit sjukskriven så länge än att kassan börjat bråka med mig men nåja jag får se.
Kram

Ergo Sum sa...

Inte helt Millan - vissa delar. Men för mig var många av dessa känslorna förknippade med total förnedring och enrom fysisk smärta av misshandel. DÅ. Då och när jag var så rädd att jag nästan tuggade igenom min egen tunga.. Då. Men inte helt.

Kramar - och mängder med styrkekramar

Jane sa...

Jag känner igen mig i mycket av det sorgliga du skriver om.
Nästan allt förutom utförsäkringsgrejen. Vilket jag tycker är riktigt sjukt att du skall behöva genomlida.
I långa stunder så kan jag leva som vanligt men bara till en viss gräns. Sedan så faller allt som ett korthus och det tar enorm kraft och energi att komma tillbaka.
Det är tur att jag har barnen för det är för deras skull jag försöker spela så normal som möjligt.
Du skriver väldigt bra och beskrivande
Kramar i massor du fina / Jane.