torsdag 25 juli 2013

Lugnt på landet

Det är så lugnt på landet. Grävlingar som har flyttat in sina högst personliga bråk på vår tomt. De måste ha pulat sig in under gunnebostängslet. Bitit Blomstret i skinkan. Nu har alla våra vovvar råkat ut för samma grej. Fast de andra två ute i skogen.

Nåja. Så länge de inte stoppar in huvudet i grytet vovvarna, så kan det gå bra. Det kan bli en halv nos kvar annars. De här skinkmarkeringarna gör dedär grävlingarna, när man kommer för nära deras gryt/plats. Lätt att veta. När man inte vet var de ligger och trycker.

Nåja. Här ska hämtas bur också ska de däringa infångas.

Gråben verkar också ha härjat loss i hästhagen. Glöm att varg inte går på häst. Däremot undrar jag ju hur mkt smäll han fick. Stoet tog smällen och skyddade barnet sitt. Nåja inget allvarligt tror jag...en ev muskelbristning är väl det jag är lite orolig för. Allt med muskler att läka tar tid, och i den farten de sprang o sparkade så blir det väl skador.

Ja. Nog måste den som nyligen fått reda på att hon missat brännskadeavd på sjukan med en hårsmån, ge sig ut och fixa ännu mer stängsel i hagen. Lägre stängsel också ska det vara hårdkräm på undertråden med. Jaha. Det är ju oftast den som krånglar. Och vintertid är det svårt att ha kräm i stängslet hursomhelst. Jordningen funkar sådär vintertid. Rådjuren verkar också ha för vana att hoppa sönder trådar. De räds tydligen inte ström. De räds inte ens våra hundar. Hur överlever de?

Nä. Jag ska ta ett snack med gråben om att han också kan ta sig en annan passage förbi samhället. Onödigt att skrida över grannens sommarstugetomt alldeles bredvid huset. Hon som bor där är ju galet rädd för hundar.

Nåja. Så har man pratat med myndighetspersoner och det är ju som det är ang angrepp. Vissa anser att det inte händer, vissa besiktningsmän har sett såna skador. Den där älgkalven som är strimlad och som ligger nära hästhagen ska väl också dokumenteras. Vi får samla bevis härute nu för att kunna påvisa rovdjursaktivitet. Tyvärr måste det hända rätt mkt tydligen innan man får rätten till ekonomisk ersättning för viltstängsel. Byråkrati värre.

Nä. Jag mår inte bra av sånt här. Spelar ingen roll om det är gråben eller annat oknytt som krånglar i ens hagar. Fast när jag bodde i stan, så var det ju nån idiot som skar hästarna i slidan, så vi fick sitta vakt under en sommar. Det är ju för all del mkt värre. För rovdjur kan man förhoppningsvis stängsla ute och de går ju på instinkt och drifter. Men idioter till folk. De går bort.

Hursomhelst vill jag kunna säkra mina djur. Oavsett vad som hotar.

Ja också medicinen då......mår ju inte så väl själv,,,,,Den kom ut i sista stund ansåg läkaren jag träffade häromdan. Nån dags medicinering till så hade nog hela hudkostymen åkt av. Steven Johnsons syndrom. Och inget kan de då göra för dämpa överkänslighetsreaktionen. Bara sedvanlig brännskadevård med risk för sepsis och organsvikt. Man lever fan farligt ibland. Och tänk er Pyret om det blivit så......det gör ont i hjärtat att tänka på. Ja också hoppas jag att jag blir bra, även om det inte blev sådär illa. Men nu är jag livrädd för varenda medicin.

Så käkar ni medikamenter och får hudutslag, blåsor, svullnader särskilt i slemhinnor så ta det på allvar. För det kan vara förbannat bråttom. Influensasymtom följer också oftast. Info.

1 kommentar:

envingad sa...

Hej Millan
Va otäckt med biverkningarna!! Vet själv hur hemska dom kan vara.. själv fick jag problem med levern *hugaligen*
Så ni har varg där ni bor och är så närgången.. usch och fy så hemskt!! Ja det är väl ett gissel detta kan jag tänka och många som är arga o oroliga för sina djur. Hoppas det ordnar sig!
Kramisar till dig