fredag 10 oktober 2014

Attityder och normalisering

Nu vet jag inte om jag ska ta upp faktumet att jag inte blir kvitt den här evighetsförkylningen. Inget funkar och jag blir nervös över hästarna. Jag känner mig värdelös och hatar att det rinner skit ur öronen i enlighet med öroninflammationers jävligheter. Egentligen är jag väl klar där.

Tänkte ta upp något annat såsom politiska diskussioner i skolan och bland barn. Nu är valet över så det är lite lugnare men det har varit mkt snack innan. Pyret tycker att det är kul med politik överlag och  är väldigt intresserad av vad partierna står för. Den stora frågan är förstås varför vi inte har en kvinnlig stasminister när tjejer presterar bättre i skolan samt att det är killar och karlar som stökar och slåss i bästa allmänhet. "Varför toppar man inte laget med en kvinna för"? Det här med män som styr kan inte vara bra för landet!

Svårt att förklara eftersom det är obegripligt.

Pyret gillar miljöpartiet. Ingen miljö, ingen jord. Är inte blommor och sånt det viktigast? Ja det har hon rätt i. Nu gillar de flesta av barnen i hennes klass Allianspartierna. I de flesta frågor är det nog inte så stora bekymmer, men när det gäller sjukförsäkringen så blir det svårt.

Pyret hade tydligen blivit ledsen och frågat "varför de inte tycker att hennes mamma ska få några pengar för när hon är sjuk". Ja hon var ledsen här hemma med....förbannad med för all del.

Nu har jag ännu inte stått med noll pengar än, men vi har andra i vår närhet som drabbats av noll inkomst trots sjukdom. Om inte annat blir man ju utförsäkrad ibland. Jag pratar inte så mycket med Pyret om pengar, mer än att det ordnar sig och att man får pengar från försäkringskassan vid sjukdom. Sen kan man tycka att det räcker. Det är ju ett elände för ett barn när föräldrar blir sjuka. Hon trodde jag skulle dö här i våras. Det är inte lätt. Lite så att jag skulle vilja linda in henne i bomull och kunna lova att det bara ska bli bra framöver. Det kan jag dock inte. Det är som det är.

Men det är just det här som inträffar när man via politiska beslut, slår isär grupper av människor tidigt, utsatta grupper ska få svårt att försörja sig. Det handlar inte endast om kronor och ören, det handlar om syn på människor, grundtrygghet, att vilja andra väl.

Barn är ju barn och man tänker nog inte så mycket på vad Alliansens sjukförsäkringspolitik innebär för familjer. Men förklara det för Pyret är ju lätt. Jag själv kan känna mig ledsen på vänner som röstar på Alliansen. "Sjukförsäkringen är det sämsta men annars är det bra." Det är lite så att man inte inser hur det är förrän man drabbats själv heller. Ja det där nåt att förhålla sig till. Folk menar sällan att man ska stå därmed noll pengar i slutändan...

Jag tänker också hur det blir med invandringsdebatten. De som tycker att allt är invandrarnas fel. Om vi bara inte tar in fler eller skickar tillbaka folk så fungerar skolan. Jag tror inte på några större förändringar i praktiken, men hur känner sig invandrarbarn i skolan idag? Välkomna? I bråk är det också lätt att ta till sånt...som att du borde åka hem....om man nu hör vuxna resonera så. Vi måste naturligtvis diskutera integration, men man ska ha klart för sig att när man ställer utsatta grupper mot varandra, eller tycker att somliga grupper är värda mindre, så får det tidiga konsekvenser bland barn. Det är också attityder som riskerar att permanentas och ses som helt rimliga.

1 kommentar:

Ergo Sum sa...

Din Pyret är klok! Och hon har helt rätt - (bara jag slipper Lööf... ;) ) Men jag förstår att hon blev ledsen. Det blev min L också. Över att det fanns barn som tyckte att restaurangsmomsen var viktigare än att lägga pengar till mindre grupper i skolan.

Kram