torsdag 16 oktober 2014

Jag har minsann rätt att röka!

"Hur tänker folk när de anser sig ha rätten att bolma ut giftig rök på uteserveringar och vid diverse utgångar? Därutöver hälla på sig en hel kemikaliebrygd modell parfym. Gärna kemikaliespäckat luktande schampo, balsam, tvål, hudlotion, sköljmedel ovanpå det. Också ska alla andra bara flytta på sig?"

Ja det var dagens fejjanuppdatering.

Irritationen gäller främst rökare. Redan som liten palt hade jag fåt nog av rökande. Jag sparade pengar till en porslinsskylt där det stod "ingen rökning här hemma". Den ställde jag fram vid somliga besök. Jag kan inte begripa mig på deras resonemang nu när det är många som reagerar på det rökförbud som lagts fram. Bara för att andra valt att röka så har ju inte jag valt det. Jag blir dessutom sjuk av rök. Inte vill jag att mitt barn ska behöva röka om vi sitter på en uteservering eller går ut från ett sjukhus tex. Hur kan man stå och röka utanför entrén på ett sjukhus?

Folk känner sig inte fria om de inte får röka. Nähä. På tal om ofrihet så kanske ni kan tänker er hur fri den känner sig som inte per automatik vill röka så fort man går ut, eller blir sjuk.

Utöver detta så möter man ju som "överkänslig" på andra hinder när man är på stan. Det är kemikaliespetsade parfymcoctails, luktande schampo, balsam, tvål etc. För att inte tala om detta eviga sköljmedel. Om man nu måst ha sköljmedel så varför använda sånt farligt för? Varför vill ni ha extrem histaminfrisättande och farliga kemikalier mot huden för hela dagarna? Hur törs ni ha det på era barn?

Nu tror jag att många som har luktande saker på sig inte tänker alls. Man har bara på sig nåt man tycker luktar gott utan att bry sig om innehållet. Jag är ju väldigt känslig men har inte värst ont av det som luktar men som är naturligt. Däremot kemikalier känner jag av även när de inte luktar. Rosenseriens produkter är tex gjorda på växtparfym. Det går utmärkt och de luktar inte så starkt heller. Så man kan välja vad man har på sig.....

Nämen det är drygt med att inte tåla kemikalier. Jag har ju levt ett tillnärmelsevis normalt liv förut vad gäller detta. Dock att jag alltid ogillat parfymlukt etc. Starka dofter blir för mkt har jag alltid tyckt blivit för mkt. Man får kryssa sig runt om man ska gå på stan. Jag försökte gå på toan på Mc Donalds i somras. Stank rengöringsmedel så det var bara att vända. Därefter in på Hööks där de nyligen skurat golven. Utöver det hade tanterna som var där troligen precis tvättat håret i nåt som luktade multimkt. Det var åter bara att vända.

I bästa fall så har Challe slängt in nåt från biltema i sadelkammaren med när man dräller in där. God natt och adjöss. Vädra i hundra år. Förresten hur överlever de som jobbar på Biltema?

Sjukhus brukar vara en prövning med, trots att det brukar stå påbud om blommor och parfym. Personalen brukar dock inte tänka på att schampo, balsam, deo och även smink om det är mkt av den varan ställer till det för den som är känslig för kemikalier. Det finns sånt som inte luktar och framförallt sånt med lukt som är ekologiskt.

Sist när jag låg på sjukan började de sprita av sängen bredvid. De hade nåt annat medel med. Ja jag som var hyperkänslig då med trasiga slemhinnor, fick hiva upp fönstret och hänga ut genom det-rätt länge. Skapligt.

Nä nu har jag gnällt klart. Men om man kanske åtminstone för sin egen del ska ta och tänka på vad man har i sitt hår och på sin hud hela dagarna.









Inga kommentarer: