torsdag 8 november 2012

Konsekvenstänkande och jävla tacksamhet

Äh.

Jag är irriterad. Sur. Vill ner på stan. Köra bil. Gå i affärer. Köpa nåt roligt.

Jag vill rida. Gå ut och gå med hundarna en sväng i skogen.

Man är i olika faser när man är sjuk.

När man är som sämst går man på ren överlevnad, och det finns inte så mkt kraft eller ork att tänka då.

Ja om problemet inte är ångest då kanske, för då brukar man tänka de mest olyckliga av tankar.

Men när man legat i fosterställning som ett kolli och dreglat, så tycker man ju naturligtvis, att det är fantastiskt att orka stå längre än i en minut i taget. Kunna gå utan att ramla åt olika håll, inte behöva hålla i sig, utan att man kan stå ändå. Faktum att man orkar sitta upp i stunder och kan vara utomhus.

Alla färger är starkare. Livslusten urstark. Det är bra. Man lever ju. Trots att man fått nån diagnos som säger att hjärnan har kraschat, och man behöver dravla på sleten sjukgymnastik en längre tid.

Man är jävlar i mig tacksam.

Men det går tydligen över. Särskilt när man får bakslag, eller inget framåtskridande händer. Samtidigt finns rädslan över att det ska bli som från början igen. Hur ska man orka med det. Hur ska jag orka med det? Hur ska jag förhålla mig till det som är nu?

Jag är trött på att komma indrällandes från stallet svimfärdig med spyan i halsen, för att jag har mockat en stund. Ligga där i en halvtimma i soffan, och fortsätta lyssna på pipet i öronen, som inte tänker ge vika. Jag är trött på att resten av den dan är åt helvete.

Ilskan är ett faktum.

Jaha om man ändå skulle gå på stan då. Man kunde få skjuts in, dra med en rullstol och gå korta stunder, och sitta i den då när man inte orkar. Men va fan. Det kan ju lika gärna bli så, att jag inte orkar sitta upp så länge heller. Intressant.

"Får man ta med sig sängjäkeln in på Coop"? Om man skruvar dit hjul på den, så den inte skrapar golvet? Jo jag vet ju att ni nyligen byggt om."

Sen blir det väl intressant när man träffar folk som man känner då.

"Men vad har hänt? Du sitter ju i rullstol?" (eller ligger i en säng)

(ska man skylla på onda knän? Och armar)

Nä.

"Ja det är inget fel på benen, men huvet har flippat ur sörru. Lam i huvet inte i benen"

"Nähä hur menar du?"

"Öh. Tja. Hjärnan felkopplar."

"Jasså". Eh ja hej då då."

"Tack och hej."

Felkopplar. Jamen va fan.

Men igår kände jag att man måste försöka driva det sjunkande skeppet framåt, även om vikingahuvet längst fram i fören är alldeles för tungt, i förhållande till själva skrovet. Vem  byggde fanskapet?

"Vi gör som kungen och vänder blad, sa jag till Challe igår kväll."

"Det har vi väl gjort många gånger redan. Jag tror vi är uppe i en pixbok vid det här laget, sa han torrt konstaterande."

Jo.

Men en sak som gör att projektet känns motigare, är att jag inte får hjälp av dem jag blivit remitterad till. Sjukgymnasterna inne i stan. Mitt problem ligger utanför deras kompetensområde nämligen, och till neurologen är det tre månaders väntetid. HA!

Sen är jag ju lite orolig för hästarna. Dels för måsten och borden med dem, men också för att jag inte ska komma på benen snart, och att Challe tröttnar. Plan B är dock att skicka dom till syrrans stall. Där betalar man och de sköter hästarna, och det ligger bara en km härifrån. Fast inge kul.

Men va fan. Pyret har ju länge tjatat om att få ta över det vita hästeländet, när Fjant blir större och ska ridas ordentligt. Har sagt ev ja, om hon lär sig rida ordentligt först, för den vita dunsar man inte på ryggen på en enda gång. Men så häromdan så lovade jag henne att få ta över den där vita, och att hon får greja med henne redan nu om hon vill. Rida när hon blivit större och kan. Så nu har jag lite stallhjälp.

Ha!

Och. Man är ju full i fan utan att tänka på det. Fruns hästar kanske man kan med att sälja, men dotterns- det blir svårare det.

Fast Challe har allt sagt några ggr att hästarna är det sista vi gör oss av med.

"För jävlar att bo och leva i samma boning som dig om du inte har dom att greja med"

Han är bra på konsekvenstänkande han Challe.

6 kommentarer:

Ama de casa sa...

Men fy vad ruskigt det där lät! Fy tusan... Hoppas du kan få komma till neurologen snabbare än så.

Freja sa...

Ohh, jag lider med dig! Jag var ju sjukskriven i stressymptom. Inte alls lika illa därann som du, men ändå liiiite lam i skallen. Och just det där när det inte blev bättre utan låg kvar på samma nivå fast man gjorde allt som man skulle och följde alla instruktioner, Så jäkla frustrerande! Och när jag träffade min man gillade han inte alls katter, men ville han ha mig fick han ta katterna på köpet, annars blev det inget av. Flera år senare, när den sista av de två katter jag hade när vi träffades, dog, så tyckte jag att vi kunde vara utan katt ett tag, för att kunna vara mer fria och flexibla. Ett halvår senare sa min man "Vi måste skaffa katt. Jag står inte ut med dig när du inte har katt!". Tydligen blev jag helt maniskt, skulle hitta på grejor att göra hela tiden, varvade aldrig ner...

Jane sa...

Fy! Vad jag tycker synd om dig. Det där är ju helt förskräckligt.
Måtte du få bukt ned det där snart.
Styrkekramar i massor vännen / Jane

ansepanse sa...

jag tror nog att Challe har rätt, hästarna är bra för dig trots att det är jobbigt i dagsläget och så har du ju Pyret som gärna hjälper dig, visst?
hoppas att allt ordnar till sig för dig
styrkekramar

wildrose sa...

Sicken söt mening (den sista).

Hu vilken sists ni sitter i med hästarna och allt. Förstår att det är jobbigt att vara sjuk när folk inte kan se det på utsidan.

Skickar en stor kram <3

Ergo Sum sa...

*leer stort* Ja du Millan - Challe har nog rätt han.

För övrigt fanns ju inget att le åt i detta inlägg.. Förstår din frustration. Verkligen. Ilskan. Det förbannade harvandet. Jävelskapet.. Livet. Och olivet.

Skickar en mängd sådanadäringakramar