onsdag 12 december 2012

Fjantproblem

"Fjant"



Ibland måste man se till att ta sig upp ur dyngträsket, innan jävelskapet till lera, står en upp över hakan.

För då blir det bråttom.

Nä en kan int gå å va vankelmodig hela da´n heller.

Jag är trött på ledsamheter och tråkigheter och annat tjofs.

Men det som är tråkigt är tråkigt och det som är ledsamt är ledsamt förstås.

Så är det. Men nu tänker jag lyfta ur det där ur kroppjäkeln och gå framåt ett tag.

När jag blir såhär trött som jag är nu så blir hinnan mellan då och nu närmast genomskinlig.

Det är då man överreagerar, utagerar, får ångestbryt över ingenting.

Som att Fjanten är rädd för sin nya tunna med uppvärmt vatten i. Han vägrar dricka ur den och då menar jag vägrar.

Så redan där faller det, när man i god tro går upp för att känna sig lättad, och att man nu kan vila lite mer. Bära mindre vatten. Jo mindre blir det eftersom stoet fattar.

Men.

Min kropp viker sig nämlisch alltmer åt vänstersidan ju mer jag gör. Det är nån sorts gravitationskraft som gått snett. Kanske är det för att jorden snart ska gå under.

Är det idag?

Äh.

Man har ju gått under många gånger redan.

Men det positiva med vilan, som är ett måste pga den felaktiga gravitationsrotationskraften, är att inte hela kroppen är full med träningsvärk. Den kanske ev sa ifrån kroppen.

Ja.


"Fjant som liten parvel"


Määän jag får väl utöva pedagogoska övningar med Fjant och tunnan idag trots läget, och dra upp honom i skogen så han får springa lite dessutom. Han är för pigg och genomför en massa skadegörelse och merjobb för en annan. Lat som fan står han och solar sig utanför stallet hela dagarna. Sen ska det jäklas, plockas ner och plockas isär. Snart har hela stallet fallit ihop som en korthus.

Ja de går väl ner i fart pållarna när det är riktigt kallt förstås....det ska ju sparas på energi...men nu ser det ut att bli lite mer skaplig temp under dan. Då får han springa den jäkeln.

Men sen står han också och stirrar in på gården/trädgården. "Hallå, skulle vi inte göra något idag?"

Han skulle väl behöva ha nån annan unghäst att leka med...men han är så jävla special och människoorienterad så det bleve väl inge springa av iallafall. Men jag ska försöka fixa andra kompisar till sommaren.

Men ekvationen Fjant går ändå inte ihop. Det går bra att kasta sig över ett högt staket utan fart, men att dricka ur ett nytt vattenkar....nääääej. Vet inte kanske står den för nära stängslet men vafan. Har han brytt sig om stängsel förut?




Men det är bra att engagera sig i hästvärlden, för då har man inte tid att gräva ner sig tusen meter rätt ner i underjordens glödande kol. Förbrännas där, leka Jesus, slåss mot Judas och återuppstå.

Om det inte kommer efterverkningar på det förstås. Ja på hästvärlden alltså. Att man blir för trött.

Men eftersom jag är så jäkla positiv idag, så ska jag skita i migränkänningar och annat. Den där vänstersidan har så lägligt lagt sig på nåt, så käken på den sidan har domnat.

Men jag misströstar faktiskt inte för jag är övertygad om att den där Osteopaten fixar detta på fredag.

Det är bara Fjantproblemet som kvarstår.

Fast vad jag har förstått så finns ju inte hästar. De är ju bara en frukt. Så utifrån det kanske jag kan ge fan i att han inte dricker vatten. Nä. Frukter ska väl vattnas de med. Fast på vintern. Nä nu blev jag osäker.



Ja, ja hursomhelst är frukter billigare att odla.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Förstår att det blir enerverande med småsaker när du är lite extratrött. Det blir lätt så med djur, de skapar lite problem här och där samtidigt som du får massa tillbaka i form av kärlek. Fast just när det blir för mycket problem och för lite kärlek kan det kännas motigt.
Kramar

Ergo Sum sa...

Jopp - visst är frukter billigare att odla. Men älskar inte så mycket tillbaka....

Blir glad av att läsa att du skall till osteopaten på fredag!! *ler* Och du - hoppas det fungerar med baljan en bit från stängslet eller med Pipans råd!

Kramar

Linn sa...

Jobbigt att behöva fundera över nåt som inte finns...
Jag kan inte råda dig på nåt sätt, vare sig det gäller frukt eller hästars idéer... Men jag gillar hur du skriver <3

Linn sa...

Fast det är vÄldigt skojigt att jag kommenterade 12/12 kl 15:14.. När min klocka är 13/12 kl 00:10