lördag 22 december 2012

Julstämning i vart hus eller?

När man ingen egen korsett har så kanske man får skaffa sig sin egen?

Nåt som stagar upp så att sned ryggen kan hållas i schack.

Men jag vet inte hur mkt musklerna tränas då? Man vill ju inte bli sämre i muskelstyrka.

Äh.

Annars så har jag väl aldrig haft så lite julkänsla som jag har nu. Inga pepparkaksbak, lussekatter. I te ens sett luciatåg i kyrkan. Orkar inte höra på julmusik.

Men idag ska vi klä granen. Den som Challe o hundarna är iväg o hämtar nu.

Kanske fixa knäck. Julblommor har jag framme o tomtejävlarna. Men det känns inte som jul.

Jag älskar annars julen. Lugnet, ljusen, musiken och paketen.

Den har alltid varit magisk under hela min uppväxt. Släkt som samlats på landet hos mormor o morfar där jag var trygg.

I år får jag kanske nöja mig med "Sagan om ringen filmerna" o efter nyår Ivanho.

Hösten är ett stort hål. December månad helt i ickefunktion. Jag går med övelevnadsknappen intryckt.

Men jag ska leta efter ron så gått jag kan. Börjar med en juldikt nedan.


............................................................................................................
 
 



När julen knackar på,
Var man är i huse,
Inget på fel plats stå,
Inget barn är en buse.

Med rimfrost på ruta,
Knarr under var sko,
Man kan lugnt mot tall luta,
Vandra över gnistrande bro.

Med kulor att spegla sig i,
Och blommor som doftar känt,
Låta minnen gå förbi,                                                          
Som om nån dem sänt.

Sitta i den av minnen fyllda fåtölj,
Viska till dem man vill,
Ge efter i tanken följ,
Men i ro sitta still.

Andas med eldens knaster,
Låta granens sken ge tankar ljus,
Släppa alla tankars brister,
Vila i känslans frigörande sus.

9 kommentarer:

Millans Värld sa...

Förstår dig.
Jag har ingen julkänsla i år heller.
Här blir det varken julmat, tomtejävlar eller gran...
Å ingen stress.

Anonym sa...

Vilken fin dikt!
Hoppas att du får lite julkänsla på julen iallafall. Och man behöver ju inte fixa allt. För mej räcker det att jag får dopp i grytan tex, hehe

STOR kram till dej!
/wildrose

Ergo Sum sa...

Du Millan - den kommer kanske. Inte hela tiden. Men ta vara på alla de ögonblick av julfrid som kommer att komma...

Ta hand om dig.

<3

Pipan sa...

Mycket bra.

Ringen-filmerna kan rädda vem som helst. Eller ja... oss i alla fall. Jag har ingen julkänsla heller.

Blondie sa...

Så fin juldikt..
Ibl kan det vara skönt med "lagom" jul oxå, inte sånt överflöd av allt.
Ha en skön kväll !!

envingad sa...


Hej där i julstöket :)
Tittar äntligen in och se hur du har det och passa på att önska dig en riktigt God Jul och Gott Nytt År.
Här har jag inte heller någon riktig julkänsla men den kanske infinner sig när väl julaftonsdagen kommer ;)

Varm julekram till dig ♥

Anonym sa...

Det allra bästa är att inte ha några förväntningar på julefrid, tindrande barnaögon, fina paket, tomtebloss etc ... det får bli som det blir ... typ ... eller nåt ...
"Måste försöka få fram några tomtar imorgon" eller inte ... ;)
Ha det gott hur som helst!/Mormor

Milla sa...

Kikar in för att önska er en riktigt God Jul & Gott Nytt År!
Kram Milla ♥

Freja sa...

Önskar dig en riktigt fridfull jul och hoppas att känslan infinner sig!