tisdag 12 februari 2013

Ekorrhjulets vara eller icke vara

Det blir lite hackigt i bloggandet tydligen, och det är för att huvet är slut. Jag ber också om ursäkt för att jag är så kass på att kommentera hos er andra. Men det beror också på trötthet. Inte ointresse fina ni!

Det har varit så mycket telefonkontakter och annat så jag känner mig matt.

Sen när man träffar på skolfolk som kallar en för lilla vän.....rikligt med härskartekniker där.

Ja det är överlag mycket.

Så jag tänker inte så mycket. Det jag tänker kan jag sammanfatta med nedanföljande rader.


Angående Ekorrhjul

Det här med ekorrhjul är inte sant,
hjulet finns inte,
livet är snarare en spiral,
en labyrint där folk irrar.

Det finns inga hjul som snurrar,
såvida ingen driver på dom,
människan springer själv,
fastän det kanske inte är självvalt.

Ett ekorrhjul går bara rakt fram,
vems liv gör det,
utan krökar och böjar,
i källare vars rör pyser het ånga.

Livet pågår inte heller i bur,
även om källaren kan tyckas trång,
korridorer inte bara smala,
utan också kvävande med fukt längs väggarna.

Och nog springer människan då,
irrar med svindel omkring,
söker finna en väg ut,
som alltid i en labyrint.

Men kalla det inte för ekorrhjul,
vi lever inte i ett hjul,
inte heller enbart i en källare,
iallafall ibland tittar vi ut.


1 kommentar:

Ergo Sum sa...

Be inte om ursäkt! Vi vet. Jag vet!

Kramar