söndag 24 augusti 2014

Öppna edra hjärtan!

Han Reinfeldt sa för ett litet tag sedan ;"Öppna era hjärtan" med tanke på läget i världen där många människor kommer att behöva fly till annat land. Han sa också att reformutrymmet var obefintligt i princip i och med det och bad folk att ha tålamod.

När jag hörde detta uttalande så tyckte jag faktiskt att det lät fint under några minuter. "Öppna era hjärta för en bättre värld." Men stunden efter det så kändes det som ett slag i ansiktet gentemot sjuka och arbetslösa, personal som sliter på socialtjänst och sjukvård under noll rimliga resurser. Hur länge ska kvinnor vänta?  Nu är det väl så att det inte heller är flyktingmottagandet i sig som omöjliggör reformer utan faktumet att herr Reinfeldt har sänkt skatten för många. Detta har lett till mindre cash i den gemensamma kassan. Återställ skattesystemet, höj skatterna för de som har pengar, så kan vi nog både ta emot de flyktingar som behöver fly och återställa sjuk och a-kassan och skapa ett hyggligare arbetsliv.

Han är inte "god" herr Reinfeldt när han säger sådär. Han utnyttjar omvärlden för sin politiks skull. Han är strateg uti fingerspetsarna, förut var det väl den där finanskrisen som han red på. Allt för att inte syna sina egna insatser i det hör landet. En sak är säker och den är att han har då under sin tid som statsminister inte öppnat sitt hjärta en mm för sjuka, barn som far illa eller andra svaga i samhället. Det hjärtat verkar vara inkapslat i cement snarare. Sedan hur ser det ut i Moderatstyrda kommuner. Är det de som helst och väldigt gärna tar emot flyktingar? Nej, är svaret på den frågan.

Vi har ett litet dilemma i grannbygden. Det har öppnats en flyktingförläggning där sedan årsskiftet. Jag tyckte personligen att det var bra, eftersom vi har plats över, och bra då om det kan hjälpas till. Jag hörde i alla fall inte nåt gnäll, utan mer att det gjordes insamlingar med kläder, leksaker etc till flyktingarna som skulle komma. Nu har det tydligen tagit hus i helvete, såg jag på ett av bygdeforumen igår. Forumet som nu blivit nedstängt. Tråden startade med en sansad fråga om hur folk löste somliga problem som uppkommit i och med flyktingarnas ankomst. Tråden flippade såklart fullständigt och hamnade i en diskussion huruvida folk var rasister eller ej. Rätt synd eftersom det hade varit rådigare att ta tag i sakfrågan. Sen reagerade väl jag med på en persons åsikter som jag inte tyckte var okej. Men ska diskussionen handla om sak eller huruvida en person på forumet är rasist eller ej? Vad är mest konstruktivt? Jag tror ändå inte att denne låter sig omvändas pga någon annans åsikter. Tänk vilken makt de här personerna får. I det här fallet så föll ju all konstruktivitet på dennes uttalanden.

Kortfattat vad gäller bekymret; Folk har skänkt leksaker, kläder och andra förnödenheter till de som kom. Det var frivilligt. Tanken som inte var tänkt var att det går in folk på andras egendom och att de plockar saker. Lånar utan att fråga. Snor kan man också säga. Hot och andra otrevligheter har också förekommit tydligen.

Det har ringts från bygden till migrationsverket som anser att de gjort sitt, och att folk härute får lösa det själva här. Det bekymrar mig. Jag hör inte till dom som vill skära ner på flyktingmottagandet, men däremot så måste man väl ta hand om de som kommer hit. Vi som bor på landet känner ofta att ingen lyssnar, vi får klara oss själva, får väldigt lite tillbaka för den skatt vi faktiskt betalar. Det blir ju som att slänga på krut i det där, om man placerar en flyktingförläggning här och ingen tänker ta ansvar?

Nu är det ju inte så att vi enbart bakade bröd ihop, band vackra kransar och sjöng oss till sängs i ringdans var dag innan flyktingarna kom. Vi har grannsamverkan här pga att det cirkulerar ligor tex vilka vill ta andras saker. Jag har i o för sig inte märkt av stöldfolket- däremot grannsamverkan. Byter man bil så blir man förföljd till sin något bistra förtjusning. De är noggranna onekligen. Harkel. Skillnaden här vad gäller flyktingfrågan är väl att det troligen blir koncentrerat till ett antal samma hus och gårdar som ligger i närheten, och som drabbas om och om igen. Jag kan begripa att de har synpunkter. Jag vill inte heller ha folk på min gård som jag inte bjudit in eller känner. Jag vill gärna ha mina grejer ifred och oförstörda, min bil och min cykel. Jag vill inte bli hotad vare sig av svenskar eller invandrare. Jag förstår att man tycker det är respektlöst att man som flykting börjar sno saker det första man gör, när man fått komma in i ett nytt land. Där måste man få säga ifrån, utan att bli kallad för rasist! Men vem tar hand om dessa flyktingar? De som fattar beslut verkar tro att om bara flyktingarna har en madrass och så småningom går SFI så löser sig allting. Nej, inte om man tex är svårt traumatiserad. Det är så naivt att tro att bara man är snäll och tar emot folk som flyr, placerar dom utan hjälp eller stöd, så löser det sig självt.

Jag vet inte hur de har det? Men är det säkert att de är tacksamma. Om man nu inte för allt i livet ville lämna sitt land, utan blev tvingad av omständigheterna. Hur ser saknaden ut efter de vanlig dofterna, byggnader och städers puls som man kanske är van vid. Har de fått lämna andra släktingar kvar? De vet framåt inte hur det blir? Hur ser stödet ut här? De måste ju får information om hur svenska samhället fungerar, allemansrätten fungerar, psykologisk och socialt stöd.

Hursomhelst kan vi inte fortsätta att ta emot folk på det här sättet. Vi måste ta hand om, ge information och arbeta med de människor som kommer hit. Det blir annars endast en grogrund för främlingsfientlighet på sikt, samt att människor till slut inte vill ha någon flyktingförläggning där de bor. Även om det i grunden finns en förståelse för att människor behöver få skydd och hjälp.









Inga kommentarer: