lördag 26 maj 2012

Kolik, födelsedag och försäkringskassan

"Fjant som liten"


Jaaaa......what to say?

Fjant har varit kass i magen igen. Trots det han får i maten ska motverka förstoppning.

Näej jag blir rätt förtvivlad på den gossen.

Så får man bremsa honom för att han ska stå stilla när veterinären inte tar sig tid.

Å andra sidan kan det vara illa med tiden när hästar har kolik.

Det var så illa att han i princip tyckte att jag skulle få fara iväg till djursjukan med honom mitt i natthelvete.

Turligt nog repade han sig just under det samtalet.

Nu har han varit bra i några dagar, men jag får lätt panik var gång han lägger sig ner. Ungahästar ligger ofta ner och vilar så det är i sig inget märkligt. Men hästar kan också ligga ner när de har magont, fast dom  brukar dom rulla sig och  fara runt som galningar.

En hel natt stod vi där o glodde jag och veterinären medans droppet skulle in i hästen. man tar till det när paraffinolja, gång eller kramplösande inte hjälper. Sen var jag vaken även på förmiddagen för att hålla koll på hästen, möte på fk i ett huj på förmiddagen. Höll på att somna vid ratten på hemvägen.

Det bästa med fk besöket var att jag som ut som ett trött lik, så hon ställde inte många frågor. Jag har tydligen fri frist i tre månader till. Hon tyckte kanske att jag skulle ansöka om permanent sjukersättning, så jag fick lugn och ro. ? . Ibalnd blir man överraskad. Jag vill gärna ha lugn och ro.

Vid fyra kom veterinären igen och kollade tarmljuden som var pefekta då.

Vid 19.-tiden kom Challe hem o då gick jag och la mig....trött?

Nähä.

Nog om det.

Igår fyllde jag ju år minsann. Trettioåtta coola år. Coola. Näej. Men det bästa är att jag trott jag att jag varit trettioåtta redan i ett år, så det här är bara bonus.

Fast nyss var man ung och käck nu är man snart gammal. Fast vad är gammalt idag?

Det beror väl mkt på hur man känner sig. Jag pendlar mellan åtta år och 95. Man är flexibel.

8 kommentarer:

Milla sa...

Grattis i efterskott!! Att vara flexibel i ålder är ju perfekt, hihi.

Så jobbigt att Fjant är sjuk. Stackarn och vilket kärleksfullt jobb du har gjort genom att vara vaken för att se till honom. Fast det är ju självklart då man har djur :)

Stort, glatt utropstecken för att FK sa sådär. Lugn och ro av den sorten kan ju vare det man behöver som bäst för det är alltid ett stressmoment då man ska ansöka om fortsättning. Hoppas att det blir som du vill. Mest önskar man sig ju det de dagar man är 8-18 år samt 65-95 år, hihihi. Däremellan vore det skönt med ytterligare lugn och ro. (tycker jag alltså, hoppas du förstår min humor och sanning i det)

Ha det gott idag och hoppas att Fjant mår bättre. Firar du din födelsedag på något vis?
Kram

Freja sa...

Grattis i efterskott! Age is a matter of mind, if you don't mind, it doesn't matter... Eller så kan man väl bestämma från dag till dag vilket mind man ska vara på och ha åldern efter det... Skit med sjuka djur, de kan ju inte tala om var de har ont och hur de har ont...

envingad sa...

Grattis i efterskott *hurra hurra hurra hurra* :) Själv blir jag inte äldre än 42 ;) fniss..Inte kul att fjant ej mår bra tidvis..hoppas dock det blir ordning och reda på honom ..Kram ♥

Lisbeth sa...

Stort grattis man är barn så länge man vill jag är hopplös har svårt att vara riktigt vuxen. Jag vill fortsätta bleka så länge jag orkar. Fy vad jobbigt med lillhästen kan tänka mig att du var orolig. man kan ju inte hjälpa på det vis man skulle vilja. Jag har sjukersättning och jag har lugn och ro när jag vill men jag kan rekommendera det för det blir en annan frid inombords.
Kram o sköt om dig

Ergo Sum sa...

Åhh Millan - vad jobbigt med sjuk Fjant.. Förstår att du måste vara in i märgen trött..Hoppas att han repar sig.

*ler* 38 år. Underbart. Hoppas att du hade en bra dag. Och skönt att kunna vara flexibel. Jag är lite likadan.

När jag läser kommentarerna ser jag att det tydligen i alla fall gick bra på FK? Hoppas att jag tolkar det rätt..

Många kramar

Viktkamp sa...

grattis i efterskott =)

Pipan sa...

Usch vad jobbigt med kolik-vak. Undrar varför han har magproblem? Uff. Hoppas det ordnar upp sig.

Men permanent sjukersättning... skulle inte vara så dumt kanske? Lugn och ro vill man ju ha. Kram.

Blondie sa...

Aj då, inte bra för lilla Fjant... :(
Ja, ibl kan det hjälpa att se ut som ett lik..
Hoppas du fått sova ut nu.
Ha en bra Mors Dag!!