söndag 20 maj 2012

Osäker hästhantering

Träddgården ser ut som fan fortfarande, men gräsklipparhelvete vägrar starta.

Lack blir jag när man ska stå och dra  i snörhelvete i hopp om att den gamle ska starta en sista gång.

Men det hjälper inte.

Så jag skjutsade Pyret på kalas istället.

En klasskamrat som fyller år.

Medan ogräset breder ut sig i takt med värmen.

Trädgården är eftersatt sedan förra året då Fjant föddes.

Jag valde då att hellre stå i timtals och mysa med en liten ägkalv.

Han såg onekligen ut som en sån.

Sen höll jag få att få hjärtat att stanna.

Pyret leker med Fjant på dagarna. Längs med utanför staketet. När hon springer så springer han. När hon säger stopp och stannar så stannar han.

Bra övning i sig.

Det som inte var bra var att hon idag sträckte sig in med huvet bakom Fantarslelet och ryckte honom i svanens, för att han vägrade springa.

"Jag måste ju få igång honom på något sätt", sa hon när jag hojtade till högt så skatjäveln satte sig ner alldeles svimfärdig.

Usch vad rädd jag blev. Igår gjorde han ju precis som Pyret men så här mitt på dan i värmen springer inte gärna hästar.

Han Fjant brukar inte slå i första taget, men man ska inte ta chansen direkt och provocera. Hästar är ena oberäkneliga typer som ofta handlar helt utan logik.

Sen.....

På nåt sätt tror man ju att Pyret ska lära sig hästvett någon gång. Hon har ju varit med ifrån början.....sen hon var liten.

Fast en grej glömmer jag aldrig.

Hon var två år och det vita hästeländet stod på stallgången och trilskades lite pga sårtvättning.

Hon var uppbunden plus ett grimskaft som hängde löst.

Så när hästen inte stod stilla så tog Pyret tag i grimskaftet och ryckte till och sa nej. Sluta.

Tro på fan att hästen stod helt stilla därefter.

Man kan ha pondus när man är liten med, men det kan också bli väl många kreativa lösningar, som inte alltid är säkra.

Puh.



4 kommentarer:

Milla sa...

Pyret hästviskaren !)
Roligt att hon delar ditt intresse. Ha en fin dag. Kram

Freja sa...

Jag tror det är kanonbra för barn att få umgås med djur, men ibland får man vara glad att djuren tar ansvar när barnen inte gör det...

Ergo Sum sa...

*ler* Lilla miniPyret!! Kan se det framför mig.. Men förstår att hjärtat ditt flög upp och satte sig i halsgropen!

Kramar Millan!

Blondie sa...

Haha, en sån tjej!! Mindre bra kanske att dra han i svansen... :)
Jo, men djur begriper när barn säger till på nå vis..
ha en bra dag!!