tisdag 16 september 2014

Snälla!

Det pågår ett sorts krig på fejjan. Vem har röstat rätt i valet. Det ska hånas, pekpinnas, fördrivas. Vänner som valt fel ska rensas bort. Jag känner inte igen mig. Vad har hänt? Med folk? Landet har verkligen blivit alltmer splittrat. Fullt av hat.

Jag röstade inte på SD. I mitt tycke och perspektiv är det ett rasistiskt parti. Inte för att de vill minska invandringen i egentlig mening, för det är i sig inte rasism. Möjligen rädsla, egoism, bryddhet över integration etc. Det är pga "sätet" SD kommer ifrån och det alldeles nyligen. Det har inte gått lång tid. Uttalanden angående muslimer och andra invandrare. Det här finns till viss del inom alla partier men inte som i SD enligt min uppfattning. Resonmanget är också entydigt. Allt elände beror på invandring och invandrarna.

Men det här är min uppfattning och i Sverige har vi rätt att få rösta på det parti som vi vill. Vi kan vara väldigt tydliga med vad vi själva tycker och tänker, men att smutskasta, stänga folk ute, nedvärdera och sätta sig själv på piedestal. Det tycker inte jag är nå bra. Jag är också säker på att många som röstat inte är rasister. De har haft just "sina" skäl.

Man kanske tycker att man tar ställning och gör en god sak med hjälp av allt sitt hat. Med all sin ilska. Man fördömer hela människor. Det man dock gör är att man visar ett klasshat och en elitistisk syn på samhället och folk, fast man i många fall anser sig tillhöra vänsterfalangen. Hat föder hat. Rädsla föder rädsla. Kanske många som röstat på SD är rädda för utvecklingen, annan kultur. Så blir andra rädda för deras rädsla som blir till ilska och hat också är bollen i rullning.

Jag har jobbat med utslagna människor. Människor som står utanför samhället i nån form. Utslagna av fattigdom eller sjukdom, eller så har de tex begått brott, slagit sina barn etc. Hur skulle det funkat om jag stängt dörren varje gång någon gjort något som inte fallit mig i smaken. Man kan faktiskt avsky ett beteende såsom när någon misshandlat sitt barn. Det kan aldrig vara okej! Men för den skull så finns det alltid en människa bakom som man kan möta. Nu var det här ett jobb, mitt jobb att hjälpa i de situationerna, så det är naturligtvis att dra det till det yttersta. Men min inställning är ändå densamma. Hat och att stänga ute folk leder inte till något bra. Det är skillnad på att ta avstånd gentemot gärningar och åsikter, än att stänga ute en hel människa.

I det här fallet med röstning så är det heller knappast något kriminellt i att rösta på det parti man vill. Vi har demokrati i det här landet. Naturligtvis så väljer man sitt umgänge vardagligdags. Jag umgås med folk som ger mig energi. Det är även upp till var och en vem man vill ha som vän på fejjan. Men det blir på ett annat sätt där. Grupper som går emot varandra, lynchstämning, påhopp. Det ska pekas ut, öppet påtalas vem som är rasist och har olämpliga åsikter. Jag har själv blivit borttagen som vän pga att jag har "fel" åsikter. Det gjorde förvisso inget, utan i det fallet lugnast för alla inblandade parter tror jag. Men om det sker som nu i klunga....att man går ut på sin statusrad och skriker ihop med andra, och påtalar vilka jävla skitmänniskor man har som vänner på fejjan. Vill att människor ska ge sig till känna etc. Då blir det otrevligt och obehagligt skulle jag tro.

Om man skulle få be om lite sansat beteende månntro? Snälla.



Inga kommentarer: