onsdag 17 september 2014

Vem är jag att säga....






Vem är jag att säga du,
där jag går,
utanför sedlars stig,
och prylars skinande berg.

Vad kan jag kräva,
när jag inte bidrar,
ligger och skakar,
nedgrävd under täcke.

När jag inte går utanför,
på nedbarrad stig.
utan gatlampor,
oplogad i mörkret.

Vad kan jag säga,
som du vill ta mot,
fundera över,
utan att hastigt slå bort.

När jag saknar altanbrädor,
ett riktigt arbete,
står utan renoveringsplaner,
mitt i ett smärre brus.

Vad kan jag säga,
så att du förstår,
att jag verkligen vill orka,
kunna aktivt bidra.

När jag struntar i altaner,
inte äger bil,
inte alls förmår,
eller har riktningen.

Vad för ord ska användas,
så att du förstår,
att jag förlorat kreativitet,
känslan av att jag fixar det.

När läppar ej talar,
förmår inte tänka,
luften har pysts ur,
likt en hopsjunken ballong.

När du känner att du orkar,
klarar bara du anstränger dig,
då lägger du i femman,
och vilar sen.

Vem är jag att säga,
när jag inget glänser,
äger tomma konton,
och duschade för en vecka sen.



Inga kommentarer: