fredag 29 mars 2013

Det tar på en.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om i ärlighetens namn. Vi är bara sjuka.

Vi gjorde ett utflyktsförsök till labyrinten idag. Ett häcksystem bredvid en herrgård som är planterad som en labyrint, också kommer man fram till nån sorts tjusig sten om man gått rätt. Jag gick fel förstås.

Sånt gillar Pyret.

Challe han var Taurus, jag blev en amöba på en kvart och Pyret dröp efter en halvtimma. Sen höll jag och Pyret på att spy på hemvägen. Jag var så matt att jag inte ens fixade att få upp den där förbaskade bildörren. Challe fick dra mig ut ur bilhelvete. Drog mig till transporten, så jag fick stå där i stelt vajande lik-anda och säga stopp, när draget på bilen klaffade handsken på transporten. Pyret skrek på trappan att hon skulle spy närsomhelst och behövde lägga sig ner. Ebolan tär på oss och jag hoppas den inte tar oss i slutändan.

"Tar på en"

"Det tar på oss", som min mormor sa, när hon närmade sig sina 87 år, och det flaggades allt flitigare på gården utanför hennes lägenhet, där det bodde mest gamlingar. En av alla hennes krassa kommentarer hon la fram, samtidigt som hon oberört sörplade kaffe och sockerbit med kakfatet bredvid sig.

Jag saknar min mormor....och farmor....särskilt varje högtid. Dom fattas mig. Det gör för all del farfar och morfar med, men jag var bara nio ynka år när de drog. Jag saknar påskafton hos mormor och morfar på landet. Bland gris, otaliga landen, fält, jordkällare, ljugarbänk, gungor, fula kalkoner, kaninerna, hund och häst. Maten, högljudheten, samlingen och fyrverkerierna. Tågen som passerade i en hastighet som fick huset med glasveranda att skaka. Allt det där saknar jag.

Sen var det inte sådär problemfritt släkten emellan, som man själv trodde som barn, och vilket man blivit varse i vuxen ålder. När vi träffades allihopa hos mormor och morfar, så levde man i paradiset för en stund.

Den tiden är jag tacksam för och över.

Nutid då.

Challe fick hämta hö så att säga idag. Han har dock hör och häpna också fått ont i ryggen. Jag tror inte att det är så farligt....men tajmingen är sådär. Om det håller i sig. Men det verkar bli bättre när han går så. Äh.

Det är skit med folket.

Vi är väl inte den där rödrosiga fina lilla påskfirande familjen precis. Påskäggen flödar förvisso och Challe fixar frestelsen tills imorrn. Pyret har gjort tre påskbrev resterande tid har hon ägnat åt sin konstutställning hon ska ha hos min mamma till veckan. " Bli sams" heter den. De är roliga dagens barn. Förr målade man och visade på sin höjd upp sina alster för nån vuxen. Nu är det planering, tema och utställningar. Hon har gjort andra grejer med som ska föreställa skulpturer. Därutöver texter/serier med bilder till.

"Allt ska finnas med du mamma"

Jo. Allt för konsten.

3 kommentarer:

Ergo Sum sa...

Allt för konsten och det konstig a livet. Bara för att. Dt inte skall vara enkelt...

Kramar

Freja sa...

Jag gilla Pyret och hennes idé. "Bli sams" är ett bra tema och det är kjlart att det ska illutreras i olika tekniker!

Unknown sa...

Hoppas ebolan är under kontroll idag. Glad påsk på're!