lördag 9 mars 2013

Strid

Tro på fan. Man slåss med Bjärv och annat. Det låter som ett djur svarar när jag pratar utanför grovköket. Vid trappan. Challe hörde det också häromkvällen. Men vi ser inget djur. Challe har tidigare bara skakat på huvet åt mig, och klagsamt sagt, att saker stigit mig åt huvudet. Men nu har han själv hört att nåt låter när jag pratar.

En grävling under da house?

Så frågade snickarna om vi haft nå djur i ena skorsten för den var full av tunnlar.

Hur fan ska jag veta det? (ormbo)

De förslog bibo? Eller getingbo?

Ja vi har haft för mkt av den varan iallafall så.....mkt möjligt. En höst kom getingar in i huset via ena vindsdörren som fick lov att tejpas med silvertejp. Valplådan råkade befinna sig en meter därifrån.

Nä. Man är invaderad av ofog och sattyg. Skadegörelse.

Till sommaren lär fina bruna STORA huggormsmamman komma tebaks, för de får ungar vartannat år. Förrförra året hade hon den goda smaken att föda i gödselstacken. Man tackar för förflyttelsen.

Trodde ändå att det var snoken som abbonnerade på den där gödselstacken.

På ett annat ställe där jag hade häst så fick en snokmamma bebisar på hösten som krälade in i stallgången och i boxarna. Nä. Det var ett jox när man fick de där på grepen och man skulle sålla ut dom från hästbajset.

Men vad gäller här hemma då...

Funderar skarpt på en broms o myggdödaranordning till sommaren. Man får försöka parera jävulens påfund så gott man kan. Alltid nåt.

Också har Challe träffat på spår i skogen. Varg eller Lodjursspår? Svårare att lösa.

Hästarna har varit rädda för nåt och nån jäkel har kalasat pån ett rådjur nära hästhagen.

Nä man får klä sig i kevlar och dra ut i skymningen och fajtas. Det är väl det enda.

Man går inte säker nån stans numer.

Bor man i stan så får man gå med pepparspray och gå kampkurser för att klara sig undan att bli våldtagen. Här slipper man det, men då har man skadedjur och rovdjur längs tomten istället.

Jag vill också ha gatlampor. Så jag ser vem jag slåss mot iallafall.

Nä sen ser jag att Agria har nåt samarbete med några som gör hundskyddsvästar. Nån med kevlar och spikar, den andra med starka kryddor. Ja också pinglor på det då.

Men hjälper det tro?

Om det hjälpte och det var klarlagt så skulle jag köpa en sån där väst direkt, fastän den går på ett antal tusenlappar.

Funderar annars på att sy en själv till mig med. Men den blir nog mest använd den när jag ska till FK och AF framöver vad det lider.

Ja, ja.

Jag är lite sur eftersom vi fått nån sorts sjuka vad gäller både mage och hals. Golffadern har rest till Spanien och jag ska trots rygg och sjuka försöka verka kompeten och ta hand om barn, hästar och hundar med ett leende.

Fast det blir ett sånt där stelt leende ni vet med ihopbitna tänder och haltande gång.

Jag får ändå tacka Pyret för att hon gick lite med hundarna idag när jag fixade stallet.

Men nu verkar det inte bättre än att vi har gjort vårt för idag. (Nja...det återstår väl stallgöra)

Bara mellon kvar då. Pyrets stora grej. Då får man hänga på helt enkelt.

5 kommentarer:

Lisbeth sa...

Ja du djurrikets vanor har förändrats sista årtiondet De flyttar närmare och närmare tätorterna. De kanske tar efter våra sätt att leva då landsbygden helt avfolkats. Sonens hus en lite bit utanför stan är liknande besök som er. För några veckor hittade de björnspillning utanför altanen. Ni får importera en igelkott till sommaren. De rår på det mesta. Inte björn förstås. Då får du göra som Emil skaffa en byssa.
ha en bra mello kväll
Kram

Milla sa...

Nästan så jag blir mörkrädd när du beskriver era omgivningar. Jo, vi bor ju också på landet men har inte haft några större besvär av vare sig orm, getingar, bromsar och blinningar. Bäst jag hller käften annars invaderas jag la till sommaren, hihi. Hoppas att ni kryar på er snart för magsjuka är verkligen inget vidare. Urk, det värsta av "tillfällig-sjukor", tycker jag.
Kram

S sa...

Ojoj, rena djurparken, ni kanske kunde ta entréavgift? Där jag bor har vi knappt ens mygg! Stadsveklingar blir vi. Jag hoppas era värsta vilddjur flyttar lite på sig, kan inte vara så kul att trampa i ormar och oroas för hundar och hästar.

Krya på er och kram!

Blondie sa...

Mmmm.... det finns en anl att jag bor i lägenhet =))
Har du ingen som kan hjälpa dig när T är borta??
Ha en skön söndag, kram..

Ergo Sum sa...

Hmm Millan... Hur kommer detta att funka? Att du och Pyret är ensamma hemma? Med en S-krökt rygg och allehanda skit??

Och usch - djur som inte syns... Isch!

Kramar. Och Ork!