onsdag 28 augusti 2013

Skiter i om det kostar fem miljarder-så länge du kommer hem igen

Jag känner mig som hundrafemtio år med alldeles för många livserfarenheter.

Igår så satt jag och Pyret och kollade på djurakuten. Det var många föl med, och nån som det inte alls gick bra för. Jag kommer ju ihåg hur det var med Fjant när han var ett dygn gammal och fick förstoppningskolik. Då höll vi på här en halv dag med vetr på gården. Till sist fick jag fara till djursjukan, men blir remitterad till fel där de inte hade nån jourtjänst nattetid. De bara sov-en vetr- där för att kolla till de hästar de hade på kliniken. Inga de hade var sådär jättedåliga för de får intensivbehandling på annat sjukhus.

Ja, ja jag fick en tältsäng efter alla undersökningar som gjordes och sen skulle Fjanten väckas ett par ggr i timman så han skulle äta. Hej och hå. Fast det var bra att vara med och göra det själv. Då ser man hur det går och är fokuserad på uppgiften.

När man lämnat dem på klinik...."vi ringer om hon blir sämre"....det är drygt att sova de nätterna.

Nåja stoet var så duktig på djursjukhuset med veterinärer och annat som brottades med hennes föl. För brottas får man göra med Fjant även när han mår kasst.

Jag kände mig tacksam efter att programmet var slut att det gick bra med Fjanten just den gången. Livet är så skört för små föl.

Så ska jag ge hundarna mat och då kan inte Trudelutten resa sig upp. Till sist får jag upp henne och då skriker hon, stapplar fram, bakdelen viker sig, magen är svullen och ryggen som ett S. Bakbenen höll hon raka under sig när hon stod och hon kunde inte sitta. Otäckt. Hon hade varit lite lös i magen kvällen innan men betydligt bättre under dagen. Och visst hade hon busat ute i trädgården så jag trodde hon var bra.

Jag är fortfarande förvånad över att det kunde gå så fort allting.

Challe for in med Trudelutt till sjukan i ilfart. var rädd för magomvridning. Då har man bara nån timma på sig innan det är kört. Men röntgen visade att det inte var det. Däremot var hon lite uttorkad så hon har legat kvar under natten i dropp också har de tagit en massa allehanda prover. Det lutar väl åt att hon har nån magbakterie. Blomstret här hemma är inte heller bra i magen.....vet inte vad de käkat eller åkt på.....men jag hoppas Blomstret fixar det här bättre så det inte blir nån mer kollaps.

Jag är orolig hela jag. Pyret var helt förstörd igår när Trudelutten åkte. Det var inte längesen vi sa farväl till Dillen. Det kändes för oss allihop. Så ska man lugna sitt barn när man själv känner hur skräcken kryper i en. Jag brukar inte bli så rädd när djuren blir sjuka såsom igår...men jag har heller aldrig sett nåt liknande.

Nä. Det är drygt det här, även om rapporten från sjukan löd, att hon blivit bättre. Hon kunde gå idag och var inte lika öm i buken. Men det känns ännu inte alls lugnt.

Det känns märkligt här hemma. Nyligen hade vi tre hundar. Just nu en- förvisso fantastiskt prick hemma. Nu får du allt snart ta och komma hem älskade Trudelutt. Men du måste så klart stanna kvar, så att du är på en sån säker plats som möjligt nu, när du inte mår bra. Jag skiter i om det kostar fem miljarder. Bara du kommer hem igen.

Jag och Pyret sitter här och käkar chips och dricker Coca cola istället för mat. Mitt hår är fett och jag ser ut som fan. Nä. Jag är mer än matt.

2 kommentarer:

Ergo Sum sa...

<3 usch... bara usch för sorg och oro.. Kram

Freja sa...

Usch och fy för sjuka djur som inte kan berätta vad som är fel. Vår aby blev dålig för några år sen och kräktes upp allt han åt. Vi åkte till en veterinär på kvällen och fick tips om diet och att vänta ett dygn, men nästa morgon stod jag på ett djursjukhus redan när de öppnade och sa att det nog är akut. Och tur var det, för de fick akutoperera honom eftersom en hårboll fastnat i hans tarm. Hade jag väntat ett dygn hade han dött... Just nu är jag nöjd med att alla katter mår bra, men jag vet hur ort det kan gå och vaktar dem noga! Hoppas att det går bra för din hund, och att hon snart är hemma igen!