fredag 24 augusti 2012

Hora eller fitta

Läste att en nära medarbetare till Mona Sahlin skrivit en bok om Mona och "Tobleroneaffären".

Tydligen stod Mona ut med det mesta, journalistdrev och stadiga glåpord från nästan enbart män på telefonsvararen. Men när familjen blev bombhotad, så backade hon från statsministerkandidatur och annat. Detta berättar författaren. Hon tyckte inte att det var värt det längre.

Det kan det ju inte vara heller. Vem vill ha sin familj bombad.

Mona blev ju aldrig dömd för något eftersom reglerna för riksdagens kreditkort var otydliga.

Men hon blev dömd hårt. Så hårt att hon aldrig blev statsminister. Inte heller den gång hon blev partiordförande. Fast snacka om comeback ändå.

Mona Sahlin är inte min favoritpolitiker, men jag tror ändå att hon hade blivit en stadig och lugn statsminister. Men hon hade aldrig en chans.

Om det hade varit en man så hade han kommit lindrigare undan. Den saken är säker. Ja och varför är det okej för män att ringa och skrika in könsord och nedsättande kvinnofientliga uttalande på hennes telefonsvarare.......även om hon schabblat med kredikkort.

Man kan skälla och vara besviken och arg, men inte häva ur sig vad som helst.

Men det ligger så djupt det här med kvinnors dåliga ställning i samhället. Det lyser igenom i många sammanhang. Min man som är golfinstruktör, berättar att han ibland får säga till folk han spelar/tävlar med, att de ska skärpa sig i sina uttalanden och att de annars kan gå av banan.

Det är som han säger....varför ska nån, en vuxen man skrika "hora för att han skjuter i bunkern. Eller "fitta" för all del.

"Måste du skrika nåt olämpligt så får du väl skrika kuk då" brukar han Challe säga, för här förnedrar vi inga kvinnor.

Bra att min man säger ifrån tycker jag.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tycker jag med. Jäkla trams.

Freja sa...

Nu blev din man en hjälte för mig! Fler sådana män, det är vad vi behöver!

Ergo Sum sa...

Bravo Challe!!! Och trams det andra. Vad f*n kan inte folk vara sakliga i sin kritik!!

Kram

Pipan sa...

AHAA! Vilka kvaliteér =D. Mycket bra.

Håller med dig om Mona. Inte min favvo heller men som sagt ja, det som du skrev (!).

Pluto säger alltid "pitten" eller "kuken" när det går åt helvete. Och nu har JAG börjat säga det. Jag som aldrig sagt könsord nån gång. BAH! =)