tisdag 14 augusti 2012

Mycket

Tja ibland faller världen platt över en.

Hundarna eller snarare den gamle Trivsel Torsten har skrämt grannkäringen av gården när hon skulle släppa ut hundarna. Vi var och tältade på en Ö. Han som aldrig morrat förut. Å andra sidan så struntade han ju i henne och gick och kissade och därefter in. Om de är riktigt störda så släpper de ju inte vederbörande ur sikte.

Men det som stör mig mest är att jag inte vet hur det gått till eller hur han agerat. Har aldrig sett de här tendenserna hos honom någon gång under tolv års tid. Vem som helst har kunnat gå in i huset.

Eventuellt kan hon ha missuppfattat hans läte...han skäller och skrålar och mullrar och håller på men av ren glädje. Nä jag fattar ingenting. Han ska iallafall till veterinären nästa vecka för att jag ska kolla upp hans levervärden då. Han har haft problem med dem en tid. Får höra med dem om det kan påverka hans humör eller om det är nåt annat fel.

Han kan ju ha gått och blitt dement stackarn och lite osäker. Kanske han kände då att han skulle vakta när vi inte var hemma.

Alltid ska det vara nåt. En natt på hela sommaren har vi varit borta och då ska det krånglas.

Annars är det höhämtning som gäller. Hö som man får slå isär och sprida ut för att det inte legat på skullen tillräckligt länge. Man får hämta lite i taget.....och ofta...nästan jämt känns det som.

Ja också håller jag på och vänjer Fjanten vid att äta Lucernstrå. Han är alldeles för tunn men samtidigt törs jag inte ge honom krafft groov för han har ju fått förstoppning de båda gånger jag höjt den givan. De rekommenderade icke pelleterat foder till honom på djursjukan, men det tar lite tid tydligen innan han tänker äta strået. Men det funkar bättre nu.

En box ska byggas till Fjanten med. Nu har de gått på lösdrift hela våren och sommaren. Har fungerat väl förvisso. Smidigt för man har sluppit ta in o ut dom hela tiden...de kan inte vara ute bland bromsen.

Å andra sidan finns det nog inga hästar som tillbringar så mycket tid i stallet som våra. De har två stora hagar att gå i men näääääärå. De ska stå inne och gona sig. Skita ner. Däremot i värsta åskvädret här i Juli då det stod som spön i backen..då valde de att stå ute. Kul. Jag vill ju inte att de ska få blixten i huvet.

Nä. det är mycket nu.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det kan ju ha varit granntanten också som uppförde sig mysko. Men det spelar ju tyvärr ingen roll i sammanhanget, för det blir ju alltid ägarens fel om något händer :-(

Asta sa...

Ja det förstår jag. Att det är frustrerande att inte veta vad som hände. Varför han morrade.Om han morrade. Det är ju sällan de börjar vakta när de är 12 år... men å andra sidan är ni ju sällan borta oxå.
Kram

Syltgrisen å Grodorna... sa...

Kikar in å säger godkväll till dig rara millan-vanillan :) KRAM