söndag 19 augusti 2012

Prövade nerver

Så hamnade vi då på en badstrand till slut.

Men SMHI hade som vanligt gissat galet fel. "25 grader varmt och skinande sol skulle det vara."

Jasså?

Nä det var jacka på men Pyret badade. Hon fryser nästan aldrig.

Pyret var nöjd och fick med sig några stenar som hon ska spara på. Ihop med allt annat bråte.

Hela hennes rum är täckt av nån oformlig massa till leksaker. Hennes pysselrum på nedervåningen är fullt till bredden med grejer som hon producerat. Förnärvarande Halloweengrejer. Det gäller att vara ute i tid.

Sen vill hon inte slänga någonting, så vi kommer snart att kravla under allt papper och alla spökfigurer här hemma. Det blir svårt att ta sig fram den vägen och se något samtidigt. Blindbock kanske man skulle passa på att leka. Eller dumbock. Alternativt spökbock.

Nä det tär på nervkapslarna.

När vi såg på ett program häromdan, där det var en tävling, där deltagarna skulle producera konst, så blev hon Pyret helt betagen av alla skulpturer och tavlor.

"Precis sånt där ska jag jobba med när jag blir stor", sa hon med runda allvarliga ögon.

Tror själv att det skulle passa henne perfekt. Hon är en riktig konstnärsjäl Pyret. Känslig, funderande, gillar ensamhet och är kreativ med livlig fantasi. Vilar nästan aldrig utan pysslar hela dagarna.

Lätt som att steka pannkakor att få jobb inom den branschen bara.

Nu ska hon ju spela fiol till hösten dessutom så det blir väl ett jäkla gnisslande här hemma. Gu´bevars. Jag är inte avundsjuk på mig själv inte.

Annars då. News. Jodå jag hittade en begagnad grimma till Fjanten...en Monty Roberts grimma...den fungerar kanon. Trycker över näsan när han krånglar och far runt. Det gick skapligt idag iallafall att få på honom flugsprayen. Han varken slog sig eller mig. Sprayar man honom några gånger och sen klappar honom en liten stund så kan man spraya några gånger till sen igen. Då går det bra.  Det tar lite tid men det är det värt. Efter vill han stå med huvet på ens axel och mysa. Fjantspecial.

Stoet däremot är så lätthanterlig numer, så man behöver inte ens sätta fast henne i stallgången. Det är bara att säga stilla så står hon där. Bara för det var Fjanten tvungen att stå exakt likadant bredvid henne som en stenstod. Lustig syn. Men var dock tvungen att dra i mitt hår för att få nån uppmärksamhet.

Ja jag vet. Intressant. Challe han får höra de här utläggen var dag så han kniper nog av sig själv invärtes snart.

Men jag mår så bra med hästarna och det runt omkring. Ju. Min förbannade räddning. Det borde gynna Challe även om hans nerver blir prövade och klämda av allt hästprat.


6 kommentarer:

kicki11 sa...

Bra att du har dina hästar att pyssla om. Kram

Freja sa...

Att ha djur är den bästa medicinen, jag var utan katter i ett halvår, och sen bönade min man om att vi skulle skaffa katter igen, jag var hopplös att leva med när jag inte hade djur, klättrade i princip på väggarna...

S sa...

Det låter som om dina hästar är guld värda för ditt välbefinnande, och då kan det väl vara värt det för din karl att få lyssna till alla detaljerna då och då. :)

Kram!

Asta sa...

Vad skulle vi gjort utan våra djur?!
Blivit psyksjuka på riktigt antar jag. Kram igen (skrev en kommentar på inlägget nedan med)

envingad sa...

Ja du..vad vore livet utan våra fyrbenta..Jag är så himla glad att lillstumpa finns kvar än så länge..utan henne skulle det bli hemskt..kram

Ergo Sum sa...

Millan, det är en finfin form av räddning du har - även om knasbollen strular.. (Fjantknasbollen dårå)

Pyret? Hon är störtskön - men att bada i jackkallt väder är ju inte skönt..

Ta hand om dig!

Kram