onsdag 29 augusti 2012

Sjukan

"Dillen vovven i mitten var lite trött efter djursjukan"





Jorå jag var till läkare igår både med Dillen och med mig.

Jag fick en akuttid för mitt illamående och kliande redan på morgonen, men det fick jag avstyra för jag skulle ju med Dillen på sjukan. Men jag fick en tid på eftermiddagen istället.

Han har varit lite grinig Dillen på den senaste tiden, och han har aldrig tidigare varit det, så jag tog mig en tur till djursjukan.

Dillens levervärden var fortfarande för höga och de vet inte riktigt vad det beror på.

Men det kan vara så att hans muskler håller på att brytas ner, han är ju över tolv år gammal, och det kan tydligen ge sånt utslag.

Vi ska kolla med urinprov så han inte har Cushings, också ska han få sprutor för lederna, ifall han är grinig pga att han har ont. Men han visar ingen hälta eller stelhet. Å andra sidan har hunden en smärttröskel som är hård som granit. En gång när han hade lunginflammation och vi fått en akuttid så åkte vi in till sjukan. Hemma låg han orörlig, men bland alla lukter på sjukan, så piggade han på sig och for runt. Vi hade ju sagt till veterinären att han inte kunde stå upp.

Nåväl. Han hade väldigt dåliga värden och nästan bara vita blodkroppar kvar. Han hade dött om vi väntat att åka.

Hursomhelst är hunden galen i väntrummet. Kan inte sitta stilla. Men inne hos veterinären står han dy stilla och är hur skötsam som helst. Han tror han är på utställning eller nåt.

Ja Dillen ska få injektioner tre gånger till-en gång i veckan så får vi utvärdera läget sen.

Vi får ta en dag i taget helt enkelt.

Vi var på sjukan i tre timmar och därefter åkte vi de tre milen hem till de andra hundarna som behövde släppas ut. Tillbaka en timma senare för mitt besök på sjukan.

"Kliar det mellan brösten eller i ljumskarna" frågade han läkaren?

"Öh?" "Nä"

Nä jag tänkte ifall om du fått skabb. Det kan även renliga människor få.

Skabb?

Nja jag fick tavegyl utskrivet och primperan mot illamåendet. Den ska jag ta en timma före måltid så jag ska kunna äta sen.

Ja jag har ju gått ner 3.5 kg på två veckor så det kanske är bra att äta, även om jag vill gå ner i vikt.

Nämen det är ju ett rent avgrundshelvete att gå omkring och vara illamående och fasa inför att äta.

Jag som brukar vara hungrig jämt.

Jag fick också lämna leverprover och lite annat på lab där jag träffade en människa som hade en kallare utstrålning än istappar i rad.

Först gick det åt helvete när hon skulle skriva in mitt personnummer. "Du säger för fort"

Jamen lyssna då förbannade otrevliga människa.

"Du tycker inte om det här va"?

"Öh kul är det väl inte men jag har tagit prover hundra gånger förut och det har gått bra"

"Jasså säger du det"

Alltså såna där människor gör mig nervös. Inte provtagningen i sig. Usch vilken dålig karma hon sände ut. Kommer garanterat att återfödas som mask så småningom.

Därefter apoteket då som faktiskt var utan kö! ? ! Fast sen läkare........hon på apoteket förslog att jag skulle skära ner på Tavegylen för att primperanet tydligen förstärkte den jäveln. "Du kommer inte orka stå upp annars"

Tack o jävla go natt.


8 kommentarer:

Pipan sa...

BAH. SÅ trött blir man inte av tavegyl. Barn kanske. Ät för fan så du slipper klådan. Men VARFÖR kliar det och VARFÖR mår du illa? Det undrar man ju.

Jävla apjävel till provtagare. Vafan? BLÄÄH!

Hoppas Dillen piggar på sig. Och du med.

Ergo Sum sa...

Lille Dillen.. Var det såpass? Hoppas han piggnar till.

Och du. Usch för goda råd och recept som egentligen inte är bra - eller var de det - eller funkar det- eller inte????? Baaahhh... Dödstrött!!

Men jag håller med P om att se till att bli av med klådan!! Men det hade ju varit intressant och veta om VARFÖRET!!!!

skickar kramar

Asta sa...

Usch så jobbigt.
Märta är hemma nu, 3 tänder mindre och med en fattig mamma. Maken å jag som ALDRIG har bråkat om ekonomi tjafsar nu hela tiden. Vad ska man göra då? Avliva en hund med hål i tanden?
Att det inte går på försäkringen gör mej dock vansinnig.
Dillen...
Alltså, varför ska de bli gamla så fort? Varför kan de inte leva en dag längre än oss?
Jag skulle gladeligen bytt ut de flesta människor i mitt liv om jag fick behålla Märta istället.
Hoppas att han piggar på sej.
Håller tummarna.
När får du veta dina provsvar?
Symtombehandling i all ära men man vill ju veta varför!
Ta du tavegyl, smörj med hydrokortison och mjukgörande.
Jag blir inte trött på Tavegyl.

Å du. Vi har ju haft skabb. Ny!

KRam

Asta sa...

Fy skulle det stå. Inte ny :))

Lisbeth sa...

Glad att du tog tag både hund och människosjuka. När jag fick min leversjukdom kliande det på underarmar, rygg och underben ingen annan stans. Får hoppas att det hjälper nu både för djuret och dig själv. Krya på er båda två
Kram

Lisbeth sa...

Svar: Min sjukdom heter Autoimmun hepatit Den är ovanlig är uppkommer för att immunförsvaret inte fungerar som det ska. Det som är risken med den är att den förstör delar av levern. Som tur är så är levern ett stort organ så man kan leva bara med delar av den som fungerar. Symptomen som du skriver är lika som mina + enorm trötthet kan var även andra leversjukdomar. Jag medicinerar med cellgifter och steroider för att hålla värdet bra. I början behandlades jag med cortison. För de mesta så ställer den inte till så mycket problem. Man får ta prover varannan månad och äta medicin hela livet. Det kunde vara värre så är det den så går den att leva med
Kram på dig

envingad sa...

Men oj..de där lät inget vidare..hoppas dom hittar vad som orsakar dina besvär! Hoppas det ordnar sig med Dillen också *stor kryapåerkram* ♥

Blondie sa...

Ja, det är inte lätt när djuren börjar bli gamla o man vet att det är kortare o kortare tid kvar.. Dom liksom vi får ju ålderskrämpor med leder o dly så hoppas det hjälper honom.
Å hoppas du blir hjälpt av medicinen men irriterande att inte få veta VARFÖR!!
Ha en skön kväll !!