torsdag 23 augusti 2012

Ny skola och en jävla massa matlagningsprogram

"Pyret i våras"


Vad är det med alla de här förbannade matprogrammen hela tiden. De är på teven heeela tiden.

Jag är så less, inte bara för att jag inte gillar att laga mat, utan på alla dessa vardagstips.

Vem behöver alla dessa vardagstips. Städa ditt hus si och så. Diska med det. Gör si och så.

Äh. Så tråkigt.

Jag betackar mig för tips jag inte har bett om. Om det inte rör djur och annat viktigt då. HA!

Man får ju tips på kläder också. Gina tricot har ju fina kläder, men där får man inte ha en enda valk för att kläderna ska passa. Tro mig jag har provat. Kapp Ahl har större kläder men där åker alltid byxorna ner. De med stretch i. Passa er för dom. Förövrigt så är jag så less på Kapp Ahls jeans reklam så man tappar lusten att köpa något, även om man hade pengar.

Jag köpte kläder till Pyret på H&M häromdan. De hon har är utslitna eller för små upptäckte jag nu när skolan började. Jag trodde att jag hade tvättat dåligt, vilket jag i och för sig har, men det gäller inte hennes kläder. Pyret fick vara med och välja vilket gick ganska smärtfritt om man bortser ifrån ett par ballerinaskor i guld som hon ville köpa. Hon har nyligen fått två par finskor. Faktiskt.

Nåja annars är jag så glad över att skolbytet verkar gå bra. Hon tycker det är jätteroligt och säger att hon fått massor med nya vänner. Inga större reaktioner alls på pyret trots ny klass och skola. Vi kämpade ju länge för skolan här i byn, och visst var hon ledsen för att få sluta och byta skola, men tar nu ändå omställningen mycket bra. Än så länge iallafall. Det kan ju naturligtvis bli fler grupperingar längre fram i klassen, som kan störa henne, men nu är det bra iallafall vilket jag är tacksam för.

Fast hon leker nog inte bara....."mamma du vet jag går omkring en del själv också på skolgården. Man måste kolla av den nya miljön vettu." Man får ju alltid en klump i magen när hon säger att hon går ensam, men jag borde ha lärt mig vid det här laget att det är sån hon är. Hon behöver inte och vill inte vara med andra hela tiden. Sen är hon en observatör av stora mått. Kollar av. Drar slutsatser.

De i förskoleklassen tyckte att de fått en elak fröken. Men Pyret har själv enligt utsago fört diskussioner med den fröken på skolgården om ditten och datten, och tycker inte alls att hon verkar elak. Det är ju bra att hon bildar sig en egen uppfattning. Hur hon nu orkar bry sig det är en annan fråga det.



4 kommentarer:

Lisbeth sa...

Oj så mycket läsning det blev. Jag bläddrade tillbaks och kikade på din sommar. Lite som en påse gott och blandat precis som det ska vara en sommar som den här.
Ha det så bra
Kram

Freja sa...

Pyret låter som en helt fantastisk liten flicka, jag beundrar henne!

Asta sa...

En del barn är ju lite ensamvargar.
Små filosofer. Min son var sån i princip hela grundskoletiden. Hade få vänner, var gärna själv, grubblade och funderade mkt. Jag var lite orolig för det där till o från, men han verkade aldrig ha ont av det. Först på gymnasiet blommade han ut socialt.
Guldballerina. Nej vet du vad. Väl du satte P där. Hade de varit silverfärgade vore det en helt annan sak :) Kram

Ergo Sum sa...

Du Millan, Pyret låter fantastisk! Var du lugn och stolt! Hon kommer att fixa detta!!

Kramar till er båda..