tisdag 6 mars 2012

Ensam

Man är tvungen att ha någon.

Alla måste ha någon. Särskilt när man är en och trettio hög.

Lång.

Väldigt lång har man då blivit och väldigt klok.

Så klok att man begriper att man inte kan leva ensam.

När man väger tjugofem kg, då är man stor, även om man till sitt stora förtret vägde mindre än de andra i samma klass.

När man är en och trettio hög får man ta spruta och få ryggen kollad. Jag svimmade av sprutan. Min var sned hette det. Ryggen. Men det gjorde inget sa sköterskan, som ändå ville kolla upp det hela framöver.

Varför kolla när det inte gör något? När man blivit så lång som jag, så fattar man att det visst gjorde något. För annars skulle ingen annan lägga sig i.

Ingen lägger sig i det positiva. Det får bara passera. Men hur man bör se ut, gå och tala. Det vet de bäst. De som är minst en och sextio långa. Eller nåt. De vet. Står där med sina korpögon och vaktar var mans tunga.

Men ingen av dom duger i mina ögon. Jag spelar kula dagarna i ända med mina små, små gropar. Jag vinner ibland, ibland inte. Men vi bryr oss inte vi små. Inte som de vuxna.

Hasse tjänar mkt pengar, Conny jobbar övertid, så han tjänar mer. Hon med de tre små barnen får leva på gröt vissa dagar. De har nästan inga pengar. Det är viktigt med pengar. Att ha. Veta. Kunna. Synas. Anneli på gatan är så social och trevlig. Precis som man ska vara.

Men jag är jag. En ganska lång tös med långt, tjockt, mörkt hår. Blyg kikandes under lugg och många gånger svarslös. Skrapsår på knäna efter senaste vurpan. Inte sådär säker som man bör vara.

Fast jag gillar kaffebröd och det tycker gammalt folk är bra. Ju mer kakor man äter desto gladare blir dom.

Men jag är ändå blyg och tafatt innerst inne. Jag tycker också mycket om att vara ensam. Tänka, vila och skriva. Skriva så gott jag kan. När man har blivit så lång som jag, så har man förstått att man inte kan vara ensam. Därför skriver jag mina små böcker och pratar och tänker för mig själv. Jag vill vara ensam men ändå inte så ensam som jag är.








17 kommentarer:

Camilla sa...

Men i bloggvärlden är man ALDRIG ensam.
Kram!

Pipan sa...

Just. Känner igen mig igen.

Utan sned rygg. Men ändå. Kram. =)

bokhyllan sa...

Hej. Tack för titten inne hos mig. Första gången jag är här på din blogg.
Läser ditt inlägg och blir berörd. Du är bra på att beskriva en känsla. Mycket bra.
Ha det gott.

Pipan sa...

Jo det kan det vara. Cortisonet alltså. Första dagarna blev jag trött, nu är jag galen. =D

Carina Sjölund sa...

Vilken tur att du då har oss bloggvänner :)
Kramen fina du♥

Blondie sa...

Även om man är ensam så är många andra det oxå o då är man ensam tillsammans...
Kram.

Mita sa...

Vi är nog många som känner igen oss till viss del, men här i bloggvärlden är man många tillsammans och alla är vänner.
Dalmatiner påminner en del om ridgebacks hundar..
Kramen**

Unknown sa...

Vuxenvärlden i miniatyr med alla de problem som finns i den stora. Fin text.

envingad sa...

Ler igenkännande.
vilket härligt inlägg Millan :)
Idag har jag bloggtorka så hos mig har inget blivit skrivet idag
Kram

cathrin sa...

Vill skicka en hälsning eftersom du hälsade på mig. Håller med - fin text. Jag är 1.60 men inte jättelycklig ändå, så att du är lång kanske inte är det allra värsta? Inte ska man väl behöva vara ensam bara för att man är lång?

ansepanse sa...

man får vara ensam om man vill, om man trivs i sitt eget sällskap, alla människor är olika men ändå lika bra
kramar

Krönikören sa...

Tänkvärt och lite sorgligt.

Yvonne sa...

Du är bra på att skriva om vad du tänker.. Jag tror att alla är vi lite ensamma ibland ,självvald eller inte. Huvudsaken är att man kommer ut ur sin ensamhet.. Svar:Alla bilar är stilfulla som nya Sen blir dom som vi äldre och vackrare.Skillnaden är att en veteranbil blir mer ompysslad och mer värd ju äldre den blir.

Bitte sa...

Hej Millan, tack för titten, vilken fin blogg du har och så klokt du skriver. Du har hästar om jag fattat rätt, härliga djur!!! Visst är det kul med bloggandet, och så många nya människor man träffar. Som nån skriver här ovan, i bloggvärlden är man aldrig ensam :)

Ergo Sum sa...

*ler* Jag ler för att det är så. Träffande Millan! Och lill-Millan.

Skickar kramar - för inte är du ensam. Trots att du är ensam,

Semester & Mat sa...

Tack för din kommentar i min blogg.
Du skriver väldigt klokt och inlevelsefullt, duktig på att beskriva en känsla.

Ha en fin dag!

Babs sa...

Så fint du skriver, sorgligt men säkert överensstämmande med många.
Kram