torsdag 1 mars 2012

Tillräcklig





Blev bjuden på lunch hos syrran idag. Kräftsoppa hur gott som helst. Sen var jag stursk och gick promenad nummer två idag med hundarna. De fick springa av sig på ett fält och var så lyckliga.


Hem efter det och en Cola Max och en chokladbit samt skidskytte på teve. Riktigt skapligt faktiskt om man ser till början på dan då jag var rädd för att gå upp. Det händer faktiskt ibland. Jo. Suck. Tänk om man kunde få koll på sina egna tankar som ställer till det.


Men vad bra man mår när man orkar vara ute mycket. Tänk om man orkade lite mer lite oftare. Jag och syrran pratade om hur jag var när jag fått Pyret. Jag var ensam nästan hela dagarna då Challe jobbade extremt mycket. Jag drev runt med barnvagn bland hästarna som skulle in och ut och ha mat och vatten. Mockade med Pyret med selen på magen när hon var liten, i vagnen när hon var lite äldre. När Pyret sov så drog jag med henne i vagnen till stallet, sadlade häst också fick hon sova bredvid ridvolten medan jag tränade en halvtimma. Hon brukade vakna lagom till dess jag var klar i stallet.


Sen gick jag med hundarna minst en timma om dan. Lägg till lite mockning. Ja för att inte tala om städning hemma, matlagning och allt annat som ska till. Mys med Pyret och helamning in i absurdum. Ammade helt i ett år då Pyret vägrade käka nåt annat. Hon åt i övrigt mest hela tiden så brösten blev vädrade tillräckligt ofta.


Blev utfodrad hos syrran när jag klev förbi deras hem som låg hundra meter från vårt hus. Jag var smal som en sticka trots att jag åt konstant.


Ja jäklar då var man tränad.....åh smal..och orkade mycket.


Det var fart och fläkt på gården där vi hyrde huset. Mycket folk. Ändå tyckte jag inte att jag gjorde nog och att jag var kass som inte var på öppna förskolan o sprang. Men så här i efterhand  träffade Pyret rätt mkt folk tidigt när hon var med i stallet. Så nöjd och go satt hon och kollade in alla och framför allt hästarna och nappen guppade upp och ner i munnen på henne.


Gullungen.


Men jag kände mig aldrig tillräcklig dumt nog. Tyckte inte att jag klarade någonting. Tyckte inte att jag orkade något. Dumt att resonera så.



6 kommentarer:

Syltgrisen å Grodorna... sa...

I mina öron låter det som att P fick det allra bästa!! Å det första jag tänkte vart jädrar vad M måste varit stolt över sig själv! kram

Anonym sa...

För man är såklart en mycket bättre mamma när man går till alla de där vuxen-aktiviteterna som anordnas. Det bästa är dessutom om barnen sover hela tiden så alla hinner prata klart och dricka upp sitt kaffe. Det får barnen ut massor av! /Tråktanten

Pipan sa...

Ja att det ska vara så lätt att klanka på sig själv. Herregud vad du har hållit igång. Min syster Vassäran och du har levt lika liv. Hon var ensam med Ståle och han var med i stallet jämt och hon red när han sov osv.

Nej du är duktig med barn och djur. Och kom inte och säg annat. Vad mysigt det lät med max, choklad och skidskytte. jag önskar faktiskt jag vore mer sötsugen.

Madeleine sa...

Varför är man så kritisk mot sig själv?
Ingen annan dömer en hårdare än en själv..... Tycker du skall tänka med lite stolthet vad du och Pyret fixade ihop!

Ergo Sum sa...

Mmmmmm - det är just det fina Millan. Det är just därför (eller en av anledningarna) till att du är där du är just nu.. För att du är en person som sliter och jobbar och gör. ALLT. Och lite till. Men. Det räcker ändå inte. Man ser ännu fler saker som behöver göras, ännu fler människor att hjälpa...

Du är en grymt bra mamma. Pyret mår bra av dig!

Ta hand om dig! Ok?
Kramar

Blondie sa...

Mycket dumt....
Ha en skön kväll !!