torsdag 1 mars 2012

Läkaren som ej kunde kommunicera

Ja nog lagade jag hage igår alltid.

Men det var en knut för mkt så jag var tvungen att få mig fler skarvlås.

Fasen vad jag lagat tråd. Det är bättre ju helare den är.

Sen är det intressant att så mkt ström kan stoppas upp pga en knut.

Kanske ändå inte så intressant.

Mer intressant är att läkare i Sverige är helt inkompetenta på att prata begripligt med sina patienter, visa intresse och ge dem tid. de kan inte kommunicera helt enkelt.

Detta enligt en nyligen utförd undersökning där folk har fått komma till tals. Vi låg typ sist bland många europeiska länder.

Ja jag vet ju hur det är. Läkare kan sällan varken uppföra sig eller lyssna. OM man inte kan lyssna hur ska man då sätta rätt diagnos.

Men de tar några prover och visar sig inget uppenbart så är det inget fel. Punkt.

Så får man överbevisa i decennier ända tills det visar sig då sent om sider på nån undersökning.

Så har man levt rövare under den tiden i nåt försök att ha ett liv.

Precis som med mina hjärtrusningar vilka jag till sist fick opererade då jag hamnat hos viss kunnig personal.

Man blir galen.

Det var nån på teve som trodde de hade det för stressigt. Kanske. Men jag tror heller inte att de kan eller vill. Det går nämligen fortare att behandla nån om man lyssnar.

Äh.

6 kommentarer:

Babs sa...

Jiiipiii nu funkar det att kommentera.
Det är så mycket administrativt som tar mycket tid från läkarna.
Undrar om det inte var bättre med de gamla journalerna.
Kramis

ergo sum sa...

Hmm.. laga tråd.. Det jag. Men skönt om det skulle vilja funka nu..

Kommunikation. Ett 'vara eller inte vara' som inte fungerar.. Fy.

Kramar

Unknown sa...

Ja, det är konstigt hur taskigt vissa läkare kommunicerar. Fick en ny, nyexaminerad läkare sist. Han var jättebra. Och allt jag undrade var när han skulle bli för stressad för att bry sig.

Blondie sa...

Jag har haft tur, jag har världens bästa husläkare. Jag byter aldrig ut honom.
Hoppas det är bättre nu, kram.

envingad sa...

Skrev i din förra blogg så jag sätter in det här också och se om det funkar för mig med :)
Ja du Millan..dessa läkare får inte verka enbart som läkare idag..det har ju ta mig sjutton mer adminstrativt att sköta än patienter. Det sa min läkare en gång. Det är hemskt!
Kram

Pipan sa...

Ja nog blir man helgalen. Inge nytt. Och som sagt om proverna inte visar nåt så är man frisk. Oavsett hur man känner sig.

Om man knyter trådarna omlott några decimeter så går strömmen genom knuten. Eller så lindar du stål- eller koppartråd över knutskarven.

Nu kom besservissern fram igen.