fredag 9 mars 2012

Öva på att handla

Som om det bara vore jag.

Ingen vind, inget vatten ingen luft.

Bara jag.

I ett håligt tomrum.

Med maskar krälandes utmed väggarna och tomtarna som ropade skål utan att ha nåt att hälla i glasen.

Som om jag, tomtarna och maskarna skulle vara de sista överlevande på vår planet.

Eller vi var kanske helt utan planet.

Straffskickade upp i rymden.

Det vore väl fan om det vore så.

..............................................................................................

I övrigt så har jag övat sociala färdigheter på byIca. Det var ju ett tag sen jag kunde gå i affärer. Jag kan inte det om jag blir för trött. Hjärnan har inget skydd mot intryck och allt blir för mkt. Läs panik. Men sen har vi därefter förväntansångest som drar på när jag ska börja vara bland folk igen. Hjärnan glömmer inte hur det var.....

Men byIca är bra och jag har varit där nån gång förut, de senaste veckorna och det har fungerat. Men jävlar idag var det nåt jippo och invigning för att de flyttat om sakerna i hela affärn. Folk ta mig fan överallt. Knökat.

Hade jag varit mitt normala jag så hade jag käkat mums mums på tid ihop med ungarna o garanterat vunnit tävlingen. Jag är en jävel på mums mums.

Sen var det en tävling om att man skulle hämta vissa varor på hyllorna så snabbt som möjligt och den som vann fick en diskmaskin.

Jag var i valet och kvalet men insåg snabbt att det inte var tävlingen för mig i dagsläget. Även om vi faktiskt behöver en diskmaskin. Men jag är en jäkel på att INTE hitta saker och det snurrar i huvet när jag sla leta grejer.

Nä, jag hade fullt upp med att betala jag. Det funkar att stå i kö men när det är min tur så blir det pressat. Jag fick djupandas och som tur var kommenterade kassörskan mitt val av alkoholfritt vin...Chapel Hill...riktigt gott. Jag hade minsann provsmakat i affären. Ihop med choklad förstås. I och med snacket så drog ångesten väck. Tack o lov.

Nä det var inte det bästa stället att ööööva på idag men va faen jag överlevde....nätt och jämt.

14 kommentarer:

envingad sa...

Så jobbigt det låter med ångesten :( men mår man dåligt så gör man och då är det inte så mycket att göra på.
Hoppas det ger med sig
Ha en en fin fredag Millan
Kram ♥

Marie sa...

Skönt att du tog dig igenom det.. Jag överlevde en tur på bolaget i rekordfart.. Sen valde jag bort att åka till affären o köpa det som jag hade glömt och som jag dessutom inte kunde minnas vad det var.. Jag tror att de där blommorna är såna som de utan gröna fingrar klarar av.. Min svägerska som är grym på det där med växter o blommor, hon vattnade visst ihjäl sin.. O ja är bara lite skadeglad ;)
Ha en fin helg!

Lena sa...

måste vara jobbigt att ha ångest. Själv vill jag bara handla i en affär där jag vet var grejor står och slipper leta o leta. varma kramar

Unknown sa...

Bra jobbat! Bra övat.

bokhyllan sa...

Du fixade det. Bra.

Mita sa...

Bra att du fixade det,förstår att det blir för jäkligt jobbigt med ångesten när den lägger sig som ett lock över allting.
Att träna i en knökfull affär är ingen höjdare, jag undviker Ica Maxi och storhandling när det är som mest folk- Jag är glad att jag kan handla på onsdagar..
Kram och ha en fin fredagskväll♥

herrh sa...

Att ta in massa intryck, och kanske få intrycket att folk kryper en inpå skinnet...Själv hade jag en upplevelse av yrchel och minnesförlust för ett år sedan då jag gick på ica...var tufft då man inte skrivit upp vad man skulle ha...

Anonym sa...

Hej Millan ! Jag vet vad du pratar om för många år sedan hade jag panikångest i många år, torgskräck, gå över broar, folksamlingar. Jag fick det efter en stor sorg för tätt inpå. Men jag kämpade och kämpade och lurade hjärnan och segrade !! Men under många år undvek jag vissa saker, torg, foksamlingar, övergångsställen och breda gator. Men det går Millan att övervinna det, bättre och bättre för var dag som går. Och det Går verkligen att bli fri ifrån det, jag lovar !!! Kramar Mia/Rosa Kokboken

Yvonne sa...

Bra gjort! du fixade det!!Vad har du för häst nu??...

Pipan sa...

Å jag har inget vettigt att säga. Hjärnan är tom´. Men du vet vad jag tycker. Kram.

Lisbeth sa...

Ja du dom där tomtarna skulle gärna få vara kvar på loftet. Dom gillar jag inte.
Tokfia son utsatte dig för den stressen. Måste säga att det var bra gjort
Kram

Madeleine sa...

Du klarade det!!!!
Tycker du var jätte stark som inte vände på stört och åkte hem när du så allt folk. Jag för min del känner mig lite bättre i affärer med lite mer folk i, än för få.
Tex. en affär där det inte är en kotte total vägrar jag gå in i. Känns som all fokus hamnar på mig, och DET fixar jag inte.

Hoppas nu du får en lugn helg utan ångest framkallande moment, kram!

Ergo Sum sa...

Vackert igen Millan. Och starkt att orka våga öva!

Kram

Bitte sa...

Hade lika gärna kunnat vara jag som skrev det där, undrar hur många egentligen som känner så? Först trodde jag att jag var ensam på planeten om det men det verkar vara rätt vanligt. Jobbigt i allafall.