lördag 31 mars 2012

Påsk

Nu har vi påskpyntat.

Fulris som vanligt.

Det blir alltid för långt, förbrett och för spretigt.

Men det får duga.

För vi kan inte bättre jag och Pyret.

De få påskgrejer vi har står också uppe.

Egentligen gillar jag inte påsk. Tycker det är en onödig högtid om man nu får säga så. Eller en högtid som får mig att få ont i magen. Av okänd anledning-.för inte beror det på påskgodiset.

Nä.

När jag var liten så var det mer okej eftersom man fick mkt godis efter utklädning.

Man lärde sig var man fick de riktigta gosakerna och vilka som snålade.

De skulle då inte ha ett ynka påskbrev de inte.

Vi bodde i ett stort kvarter med närliggande kvarter så det var lite att stå i för att gå runt till alla.

När vi flyttade ut var det bara vi och en grusväg. Några år senare byggdes det som tusan. Numer sträcker sig bostadsområdet några km.

Många grannar.

Jag är glad över att inte ha så himla många grannar även om de finns i byn.

Det är mest trassel särskilt om man är folkskygg.

7 kommentarer:

Freja sa...

Högtiderna förändras... När jag var liten var det vid påsk vi klädde ut oss och gick runt och samlade på oss godis, men mina ungar klär ut sig och går runt och samlar på sig godis på halloween istället... Jag är inte så mycket för någon högtid alls, men i år får jag en skön Påsk då mannen tar med sig ungarna till svärmor och jag blir hemma med katterna och kan bara slappna av!

Sahra sa...

Julia dog på påsk så vi firar inte alls. Men vi firade inte särskilt mycket innan heller. Känns jobbigt och onödigt att pynta om för en helg liksom. Maten är trist. Samma som jul och midsommar. Vi har inga grannar så barnen kan ändå inte spöka ut sig för att gå ut och tigga. Så nej. Här bojkottas påsken av många anledningar.

Trevlig helg

dianasdrommar sa...

Vi umgås med familjen och myser det är et viktiga tycker jag, he en härlig lördag kram Diana

Anonym sa...

Heeeej!
Sv. Allt är bra, men tycker ameliabloggen blivit trist och jag ids inte starta upp någon ny ... just nu i alla fall ...

Lite påskpynt är roligt, men vi har väldigt lite - typ några hönor i köket, men, ha ha jag är inte en av dem ...

Nu är det snart dags att släcka ned och tända stearinljusen.
En trevlig kväll till dig!/Mormor

Ergo Sum sa...

Påsken är inte våldsamt stor här - min man är muslim ( icketroende iofs) men lite påskris har vi och godisägg till B och L..

Kram

Tråktanten sa...

Vi gjorde också påskris igår. Under tiden vi satte fast fjädrarna pratade vi om Jesus. Sen mådde jag nästan illa för att jag är en sådan äcklig lärarmor.
Och 170 sidor!!! Jag fattar om man inte orkar börja om då.

envingad sa...

Här blir det inte lika mycket påskpyntat som när ungarna var små. Så nu räcker det med lite ris bara :)
Kramar