måndag 12 mars 2012

Fjant med mor
















Tja lite bilder på de fyrbenta här hemma. Ni som inte läst min blogg på Amelia har väl inte blivit pepprade med bilder på hästarna...så håll till godo och ni som sett bilderna förut får stå ut en gång till.

Jo Fjant är den lille bruna på bilden. Han fyller ett år i Maj och jag har inget helt nytaget kort på honom den gänglige pållen. Fjant var en dag gammal när han blev sjuk och fick förstoppning. Tarmbecket kom inte ut. Så det var veterinär på plats och sen in till djursjukhus i två dygn där undertecknad fick mata hästen i nån natt ett par gånger i timman. Jag var inge trött jag inte.
Så han fick en knagglig start Fjant och medförde räkningar på 30 000 riksdaler. Försäkringen täckte en hel del som tur var.

 Fjant är världens fjantigaste häst. Allt nytt måste mötas med största beredskap till skillnad mot hans mamma som har tagit mycket med ro. Snarare lite stotjurig och bestämd när det gäller jobb eller att gå in i en transport. Men hur enkel som helst att rida in. Det var typ sadla och tränsa och sen rida. Hästen gick i form av sig självt från första början.

Fjant han tycker han med men är mest tillgiven och mysig och ynklig. Fast inte när han ska leka med en i hagen. Då får man ta med sig krattan och mota galningen. Han gillar att stå och vingla på bakbenen och landar gärna på mammans manke eller över nån trådjäkel i hagen. Därav trädstaket mot vägen. KlantFjant. Han ska bli kul att rida in sen....moahahahahahaah. Annars älskar Fjant att leka med skolbarnen. Hagen ligger i anslutning till skolgården så när barnen kommer ut på rast då far han runt och busar som en galning i hagen till barnens förtjusning som glatt hejar på. Ja.

Vi får se med Fjant hur vi gör i sommar om han ska på hingstbete eller kastreras. Om inte annat så blir det kastrering till hösten. Nån hingst vill jag icke ha framöver och bråka med.

12 kommentarer:

Blondie sa...

Härliga bilder på hundar o hästar.
Ha en skön måndag!!

envingad sa...

Vilka underbara bilder och nog har dom sina egna personligheter dom rackarna :) Härligt att han tycks gilla barnen och fjälska liter för dom =)) Hingstar lär ju inte va så lätt att tas med..far min hade en travare..en hingst..som blev alltför bångstyrig så de gjorde sig av med honom (sålde) Sen vet jag inte vad som hänt honom..men pappa sa att han säkert skulle ha blivit en sjujäklar till travare..Ska höra om han vet nåt om hur det gick för honom..själv har jag ingen som helst aning för jag vara bara barn då :)
Ha en underbar måndag
Kram

Pipan sa...

Fina bilder. De kan man se flera gånger. Jan har blivit riktigt stilig den lille fjanten. =D

Ja hingstbete är inte dumt. Men det ska vara seriösa typer. Vi hade våran på hingstbete och de hade en simpel tråd så han rymde det första han gjorde. Sen var de sådana vänner alla hingstarna så det blev ingen muskel-lek alls, ha ha.

Sahra sa...

Heeeej! Så du har också flytt? Vad bra att du lämnade en kommentar så att jag hittar dig. Nu har jag länkat också. Det blev ju helt hopplöst på Amelia att hitta sina favoriter. Kram

Yvonne sa...

Va kul att få se bilder på dina hästar.Mamman ser ut att ta allt med ett stort lugn.Är Fjant så busig?? Har du tänkt på att fjant kan betäcka sin mamma? Många gör det felet att dom inte tror att det skulle hända Men tyvärr så vet jag att det kan hända. ja det har inte hänt oss utan bekanta som inte visste...Bra att ni har någon som ställer upp och passar hästarna när ni ska iväg..

Syltgrisen å Grodorna... sa...

Haha älskar "namnet" Fjant :). Btw så har du ett special blogginlägg till dig nu hos mig :D. Kram!

Freja sa...

Helt OK att titta på söta fölbilder igen, gör inget alls att jag redan sett dem! Kul att höra hans livshistoria i ett svep oxå, annars har jag ju läst om Fjant lite nu och då i din blogg!

Madeleine sa...

Gillar allt att få se på bilder jag!
Tycker att hästarna och dom prickiga vovarna har något gemensamt på något vis... Smäckra,graciösa..
Jaja... det är kanske att dom är korthåriga och "blanka" i pälsen som gör det.
Fina är dom iallafall :)

Syltgrisen å Grodorna... sa...

Åh är det så!? Btw är det skit att de inte tänkte efter före lansering av kjol .. Nu är visan; Man bör vara IKKE ärrad å ha midjeMått 0 ... Brööööl! Kram på dig du är fin du!

dianasdrommar sa...

Underbara bilder :) Så mysigt ni bor.kram/Diana

Davina sa...

Så fina de är <3 Haha, Fjant, vilket kul namn :-D

Ergo Sum sa...

Har inget alls emot att titta på hästar.. *ler*

Dina är ju fantastiskt fina!!

Kram