lördag 30 juni 2012

bokrecension" Någonstans inom oss"

Jo jag läste ju en bok under de senaste två dagarna.

Kajsa Ingemarsson, "Någonstans inom oss"

Jag brukar läsa hennes böcker och tycka att de är bra utan att vara jättebra.

Den här är väl likadan. Väldigt lättläst men lite förutsägbar.

Den handlar om en framgångsrik karriärskvinna som tar livet av sig. Hoppar från en klippa.

Efteråt lämnar hon sin man och vänner.

Kvinnan hamnar i något sorts mellanland. Inte i "himlen" utan där emellan för de som inte fått sin "ro" än.

Hon är inte ensam utan der är fler som hamnat där, vars livsöden man får följa till viss del.

Kvinnan ser från ovan hur hennes man får ta emot dödsbud, hur han reagerar och sörjer.

Samtidigt tänker de båda tillbaka på deras relation som varit lite knepigt. I nån sorts iver, pga en trasslig uppväxt, hade Rebecka som kvinnan heter, försökt hålla sin man kvar genom att avvisa honom så mycket som möjligt.

Logik men sånt är ju livet ibland.

Ja och så går boken vidare.......

Det är en bok man mår bra av att läsa tycker jag, men lämnar inte en känsla av att man läst något jättebra. Men det är gott nog när man ändå valt att läsa ut den på två dagar.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är det gott att läsa den typen av böcker, de underhåller för stunden, ger en behaglig känsla men sätter inga djupare avtryck - man behöver det lite "lättare" ibland. Jag har precis läst ut "Korparna" - en bra men "tyngre" bok, påbörjade den för ett tag sen, la åt sidan men nu har jag plöjt den och den är som sagt bra ... brännande smärtsam. Ha en bra lördag!/Mormor

Sockertussen sa...

Hejje =)

Just nu har jag en tävling på min sida i samarbete med OBH Nordica där du kan vinna en lyxig brödrost, Chilli Roaster =)

Kul om du vill vara med o tävla ;)

http://sockertussen.blogspot.se/2012/06/nu-ar-det-tavling-igen.html

Ergo Sum sa...

*ler* Gillar INTE Ingemarsson. Alls. Inget nytt under solen liksom..

Kram