onsdag 6 juni 2012

Kastrerad, nationaldag och bullbak



Tja.

Fjantjäkeln har blitt av med kulorna till hans förtret.

Han gömde dom så länge han kunde. Inte förrän han fick muskelavslappnande och drösade omkull hittade vi dom.

I övrigt så behövde Fjanet ha mer än en ardenner i dos vad gäller lugnande och muskelavslappnande.

Galningen.

Sen sov han trött på gräsmatta ända till han i ett huj kastade sig upp och skulle iväg.

Därefter var det ett jäkla gnäggande. Vet inte om han hade ont eller bara var allmänt sällskapsjuk och upprörd.

Sen hade veterinären som åkt till oss för att kastrera blivit idiot och galenskapsförklarad av de övriga veterinärerna på stationen. Bara för att de tycker att Fjant är galen.

Challe som i sin telefon hade noterat dagen för kastrering med "Hästjäveln" blev till och med han förorättad å Fjants vägnar.

När inga veterinärer är här så är han ju väldigt lugn och gosig. Oftast.

Fast visst kan jag men vad är det för smäck till grejer som aldrig håller för någonting.

Gör de dem till kaniner eller?

Nä. Jävlar.

Imorse hade jag dessutom sönder smörkniven när jag skulle smöra.

Skitgrejer.

Sen har man hör och häpna bakat till nationaldan här i bygden.

Challe hade druckit upp halva mjölken så istället för sextio bullar fick det bli en sats.

Plus en kladdkaka för att väga upp det hela lite.

Det var ta mejfan mjöl i hela köket blandat med svordomar.

Jag gick ju inte upp i tid och när jag skulle pensla ägg på bullarna så hade jag ju oturligt nog använt dom till kladdkakan.

Så det fick bli flytande margarin istället.

Med strösocker vilket funkade fint.

Fast Pyret tyckte bullarna smakade mycket deg.

Tur att vi inte skulle ha dom själva då.




6 kommentarer:

Unknown sa...

Hoppas Du haft en fin 6:e juni.
Viveka

Freja sa...

Stackars lilla Fjant! Duktiga du som bakar till nationaldagsfirandet, jag orkar inte baka till dotterns avslutning, det blir köpebröd i stället...

Kicki11 sa...

Oj, vad duktig du är som har bakat till nationaldagen. Bra jobbat, Millan.

Stackars Fjant MEN han är nog snart piggelin igen.

Milla sa...

Det låter som en dag som vill klaras av lika fort som Fjanten blev av med kulorna (ursäkta jämförelsen med stackarn). Hoppas att din dag idag blir lite mer samlad. Kramar Milla

Lisbeth sa...

Du vilket äventyr både i köket och hagen. Jag skulle gärna stått någonstans gömd och tittat när mjölet Yrde
Jag galna hästar de är man van. Våran Hobban var heltokig men snäll på sitt vis. Kom han lös skrek alla spring Hobban är lös. Spännande och se om det blir någon förändring på hästen nu.
Ha det bra
Kram

Ergo Sum sa...

Ojojojojoj - vad är det jag läser??!! Bakat??!! Nä, vet du vad!! *ler* Attans duktigt! Skulle inte jag fixat en dag som denna..

Och Fjant.. Lille fjant...

Många kramar