lördag 8 september 2012

Tankar kring barn lätt/svårt/omöjligt






Varning för ett rörigt inlägg. Säger väl en del om hur rörigt det är inne i mig.

Ja när jag skrev häromdan att det varit lätt att ta hand om ett barn i jämförelsevis med djur...tänkte jag väl då i ta hand om/uppfostringsfrågor....ja jag fick mig en liten tankeställare av det Freja skrev i en kommentar om trötthet, stress och annat.

Jo jag har väl aldrig varit så trött som efter jag har fått barn. När den som inte är frisk och har fullt upp med att kånka runt på sig själv på spinkiga axlar.....då blir det jobbigt. (kan man ju tänka på innan man skaffar barn)

När bara grejen att få barn väcker en massa gammalt skit/upplevelser till liv så man sjunker i ålder. Kanske känslomässigt till samma ålder som ens barn. Då är det tufft. Det är då man vill ha hemhjälp, bo med en annan vuxen, avrätta sig själv fast man är rädd för att dö. Jag var jätterädd för att dö under en period. När Pyret var fem månader ungefär. Jag vet inte varför riktigt. Men det är klart man känner sig ju så viktig för sitt lilla barn. Man har så mycket att förlora och inget får ju liksom hända. Jag hade någon tvångstanke om att vi skulle komma att skiljas åt å det snaraste. Men detta gjorde att jag levde med henne som om var dag var våran sista. (törs fortfarande knappt säga det högt för då kanske det händer) Men det är då man känner störst kärlek, ger mest och får mest. Upplever allt som starkast. Små ting. När döden ligger nära. Paradox.

Kärlek ja. Men va fan jag har haft panikångest, har det fortfarande och gått över de gränser för vad jag orkat med. Idag ska det dessutom skjutsas till aktiviteter, vara social med andra etc som jag inte klarar. Men det har aldrig handlat om att Pyret varit särskilt svår eller krävande. Nu tror jag i och för sig att om man ger så mkt kärlek man bara kan och trygghet under de första åren, så har man en del gratis sen. Men sen handlar det väl om temperament på barnet med. Viss skillnad om man har flera barn med. Mera jobb, rivalitet mellan syskon etc.

Men det är mycket man måste lära sig att hantera när man har barn. Det är oro man måste lära sig att hantera. Vad kan hända? Hur ska man undvika det? Kan man styra det? Man inser att man kan påverka väldigt mycket eller väldigt lite. Det här blir extra svårt när man är närd med katastroftankar.
På så sätt vänds världen upp och ner. Allt stannar när man får barn. Jorden vrids några varv och man själv med. Åt motsatt håll.

Ändå har alla i omgivningen uppfattat mig så lugn. Eh. Kanske för att hon fått klättra i berg, åka kana nerför kullar, farit runt på klipphällar, fått ränna runt och vara med överallt. När det var som värst satte jag hjälm på henne förvisso. Sten är hårt trots allt. Nä. Jag hänger inte ihop. Jag har aldrig varit bekymrad över det praktiska. Får hon nog med mat? Går hon upp i vikt etc. Nä. Ingen oro. BVC lyssnade jag aldrig på. Amningen funkade bra med lite tjorv inledningsvis förstås, som de flesta väl har med lite såriga bröstvårtor, ömmande domuskassebröst och hormoner på kantjäveln. Mjölk i halva sängen.

Nämen jag kände som så här ja...att det är som att ta hand om ett djur ungefär (fast dem ammar man ju inte turligt nog). I början känner man inte riktigt varandra, men så småningom så lär man sig, hur man ska ta hand om det där djuret eller barnet. Man får pröva sig fram. Sen finns det ju för all del de som säkert tycker det ena och det andra om Pyret. Att man skulle gjort si eller så istället. Haft mer struktur, andra läggtider, läggtider överhuvudtaget, inte så mycket det ordnar sig. Men va fan. Jag har vetat hur jag velat ha det, men jag dömer ingen annan för att ha gjort väldigt annorlunda.

Det känslomässiga då. BAH! Jag var helt övertygade om att min stressiga personlighetstyp, ångest skulle gå som en blixt rakt in i hennes kropp och förbli, förpesta henne och stanna där. Det tråkiga med den tesen är att man då blir ännu oroligare och tröttare.

Nu har jag lärt mig av den där terapeuten att så länge man mår kasst men ändå reder sig såpass att man ser barnets behov, dess känslor och ändå kan finnas där...då kan man få vara ett nervvrak på insidan.

Fast jag har svårt att tro på det än.

Så ja uppfostran av Pyret, se vad hon behöver och det. Det har varit enkelt tycker jag. Hittintills. (Tonåren jisses). Jag har inte uppfostrat så mkt. Beter man sig skapligt själv så lär barnen att bete sig tror jag. Svär man som fan så tar barnet efter. Det har jag märkt. Fy fan sägs det ofta här hemma. Men så har vi ju djävulen runt knuten med.

Enkelt ja. Men när man mår som jag gör så blir ju sammantaget ingenting enkelt. Trots allt är jag glad för att jag ser tillbaka på de tre första åren med en euforisk känsla. Det var som att leva i en kärleksbubbla som inte lät sig spräckas av alla ångest. Jag är glad för att jag fick så mycket tid med henne. Slapp ha henne en massa tid på förskolan. Jag har pressat ut max av den tid som aldrig mer kommer tillbaka.

Näej jag tycker hon Pyret har hjälpt till att hålla modet uppe. Det låter klyschigt som fan det här...men när hon kommer in i tex vardagsrummet så lyser hon upp det. Så är känslan. Jag kan vara rädd för den dag då hon flyttar hemifrån. Det kommer att bli mörkare när hon inte bor här.



7 kommentarer:

mormor sa...

Barn ger solsken den allra mulnaste dag och gör himlen stjärnklar den allra svartaste natt ... och ger värme inombords!/Mormor

Pipan sa...

Ditt pyre går inte av för hackor. Jag kan bara instämma i dina tankar.

Unknown sa...

Jag har en vän som varit sjukskriven för utbrändhet i nästan tio år. Men hon har tre barn som hon fått under tiden som hon klarar galant och som ensamstående.

Barnen är de stora undantagen från nästan alla sjukdomar, i alla fall vad det gäller mödrar, tror jag. Då klarar man saker man inte borde kunna klara.

Fast jag vet inte om detsamma gäller pappor.

Freja sa...

Jag håller helt med det där om att det inte egentligen är så mycket UPPFOSTRAN som att föregå med gott exempel. Jag minns när min syrra frågade hur vi gjort för att vå så artiga och trevliga barn som inte bråkar med varandra... Hennes två söner slogs konstant och sa aldrig tack för nått. Jag blev lite paff för vi har inte gjort nått särskilt tänkte jag. Fast sen insåg jag att jag och min man alltid är trevliga mot både varandra och barnen, tackar den som lagat maten, tackar när någon hämtar nått åt en, håller uppe en dörr eller är allmänt hjälpsam. Dessutom har vi alltid haft nolltolerans mot att säga elaka saker eller slåss. Så klart det ger effekt, även om det handlar mycket mer om det bemötande man ger barnet än att man på nått sätt uppfiostrar dem (uppfostra är ett hemskt ord tycker jag...) Och nu fick du en lång och rörig kommentar....

Asta sa...

Hon varkar ju inte bara ha klarat sej Pyret, hon verkar vara en fantastisk unge. Vi bär alla på ryggsäckar som påverkar oss i vårt föräldraskap. Det viktigaste är att älska, vara med dem i vardagen, å att säga förlåt när man gör fel. För fel gör vi alla Millan.
Kramar

Ergo Sum sa...

Jag läser de andras kommentarer och kan bara hålla med alla. *ler* Pyret verkar det verkligen inte ha gått någon nöd på och med kärlek kommer man långt.

B och L är lite nedstämda här hemma nu för att jag är sjukskriven. De är inte vana vid det - att mamma skall vara utmattad. Men jag tror att det kan vara nyttigt för dem. Att därmed få insikt om att de inte skall göra samma miss som deras mor. Tro att hon ensam kan klara allt. Alltid.

Kramar till dig Millan.

kicki11 sa...

Att få barn är en stor LYCKA här i livet. Jag brukar säja att: Den svåraste uppgiften en människa har fått här i livet det är att vara förälder. Vi vill ju barnen så väl här o livet.
Kram till dej Millan.