söndag 30 juni 2013

Välja glädje

Ja jag var ju sådär lite glad i två dar. Idag är det väl lite mer bistert tycker jag.

Det går ju lite fram och tillbaka med muskel/rygg/ledvärk/influensakänsla. Övriga symtomen jag hade knutet till medicinen tycker jag i stort är borta.

Enligt läkemedelsupplysningen så tar det minst en månad för medicinen att kravla sig ur kroppen, och biverkningar kan bli hängandes i kroppen ett bra tag efter det.

Det lät ju sisådär tycker jag, som otåligt nu vill bli bättre. Men två veckors medicinfrihet kan ju inte innebära mirakel. Och faktiskt var jag ute och cyklade med hundarna igår.

Men till knuten i magen då....jag tål ju inte solen. Någon satt ju med solskyddsfaktor 30 redan i våras och brände sig i ansiktet. Det verkar inte bättre än att allmän utevistelse i solen ger rodnad över näsa och kinder. Alltför likt ett sånt där SLE utslag. Tyvärr.Vilket ju inte riktigt gick att blunda för igår när jag drällde in från utomhuslivet.

Sen blir jag dålig efter att ha vistats i solen mkt under en dag. Alla symtom blir sämre och värre. Sen vet jag ju inte....jag har lite svårt med värmeregleringen eller nåt. Blir vansinnigt brännvarm i hela huden om jag blir varm.

Sen de där blåsorna i munnen som jag har, kliandet och utslagen...de kan ju definitivt tillhöra medicinens överkänslighetsprofil då. Särskilt med tanke på att de gått tillbaka så mkt efter att medicinen tagits bort.

Så om det inte hade varit så känslig för solen så hade jag nog inte tänkt SLE. Jag hade inte heller tänkt SLE om jag nu inte känner folk med sjukdomen.

Jag hade räknat kallt med att ledvärken i rygg och fingrar skulle avta, muskelsvagheten avta, tröttheten och hårfällningen minska......etc

Det finns tydligen några få som lyckats få SLE biverkningar av den här medicinen förvisso. Då är det mer gynnsamt förvisso. Fast ändå skrämmande. Några blir bra på några veckor men många har symtomen kvar i flera år.

Sen vet man ju inte vad som legat och pyrt i min kropp. Hur min genetiska uppsättning ser ut. Förkylningar är väl en utlösande faktor och jag har ju bevisligen reagerat överkänsligt tidigt på den här medicinen. För typ flera år sen när den sattes in.

Jag vill inte helst tro det men det vore ledsamt om nåt sådant här skit lösts ut.

Får väl kontakta VC igen då på Måndag. Jag är tydligen där varje vecka numer. Det fanns några särskilda prover att ta tror jag...även om sjukdomen inte helt lätt påvisas....men även om det är en medicinpåverkan som lett till SLE symtom så vill jag ha reda på det.

Ja, ja.Man får väl försöka hålla humöret uppe idag då....typ "Välja glädje"....ja.



4 kommentarer:

Unknown sa...

Kan det vara någon av medicinerna som förvärrat solkänsligheten? Det är ju rätt många som man inte får vistas i sol då man tar.

kicki11 sa...

Hoppas att allt känns bättre snart. Beställ en ny tid hos doktorn. Hoppas att du får en ordentlig undersökning och en ordentlig provtagning. Be att dom tar ALLA prover. Kram. Kram.

Lisbeth sa...

Det finns sådana prover. Jag fick remiss till Umeå där de tog proverna och gjorde analysen. Stå på dig. Måste fråga om du har vargbett? Rodnader runt näsan och nedåt kinden. Det är en klassik egenskap för sjukdomen. Det var lättare att ställa diagnos med hjälp av det
Kram på dig

Ergo Sum sa...

Men sjutton också! Hoppas, hoppas att det löser sig! NU!