onsdag 3 oktober 2012

Omöjligt med vårdinstanser

Ja hur jag än gör så funkar inte styckesindelningen. Klistra in text funkar inte, skriva direkt funkar inte. Fan....................................................................................Ja det är omöjligt med sjukvårdsinstanser. Helt omöjligt. Det har under en tid varit problem att nå min läkare. Jag har tagit upp det här med henne och hon ser väldigt förvånad ut. Det är bara att du hör av dig om det är nåt! Ehhhhhhhh. Det har väl inte funkat så bra. Inte ens att få prata med henne på telefon. De i receptionen hänvisar till tiden man har om fyra veckor. Receptionen har inga extratider att ge, ingen möjlighet att be henne ringa upp, utan hänvisar till sekreteraren. När man ringer till sekreteraren, så är det tre veckor till närmaste telefontid. ”Men du ger väl inte upp nu med de symtom du har sa hon sekreteraren sist, när jag ringde henne, för att beställa en telefontid som låg just tre veckor fram i tiden” Ger upp. Ska jag ringa till henne läkaren på hennes hemtelefon eller? Tog upp detta med min läkare på förra besöket. Hon är ju dessutom chef för stället. Så tittar hon förvånat på mig. ”Jamen jag är ju här. Det var ju märkligt att du inte kom fram via receptionen/sjuksköterskan.” ”Jag måste ha varit på semester eller i Karlstad då. Annars är jag ju här.” Nä du hade kommit tillbaka från semestern sa de. Möten i Karlstad har du ju inte varje dag. Nä det hade hon ju inte. Mer än så sa hon inte. Något hängde i luften. Men jag har ju som bekant inte mått så väl, så jag skrev ett mail här för en två veckor sedan till henne med några frågor. Inget jävla svar. Pga somliga lite akuta symtom så ringde jag idag igen, och tänkte att nu fan ger jag mig inte. Jag sa således till sjuksköterskan, att min läkare har sagt att jag kan höra av mig. Lämna en lapp till henne från mig. Inga diskussioner. Då blev det först tyst i telefonluren. ”Det törs jag faktiskt inte.” Va. ”Nä hon blir jättearg om vi kommer upp med lappar, så det törs jag inte göra något mer. Vi har haft detta upp till diskussion många gånger så....nä jag törs inte lämna någon lapp.” Det är som jag fan misstänkt hela tiden. Deras främsta jobb är att mota folk i receptionen. Mota och mota. Jag känner igen den där organisationen från den jag jobbade i. Det som gör mig vansinnigt förbannad är att hon läkaren sitter och säger en sak till mig. Låtsas om som att det är hennes personal i receptionen som det är fel på. Som inte ger henne meddelande, när det är hon som givit dem order att INTE föra vidare samtal eller komma med telefonlappar. Jag är väldigt besviken för att jag tycker hon varit bra i övrigt. Nu så är hon rökt i mina ögon. Man får åtminstone vara ärlig och stå för sin verksamhet. Sen förstår jag att det pga arbetsbelastning inte går att ringa var och varannan människa hela tiden. Men är det akut så är det. Det måste finnas någon urskiljning. Jag ska aldrig mer klaga på vårdcentralen. De har tio i topp i jämförelse med denna medeltida inrättning. Eller så är det som så att resurserna inte finns. För få läkare. Personal. Men du min läkare, mörka det inte för mig. Ska du vara chef så får du stå för hur det är och ta ansvar för det med. Inte ränna runt i lokaltidningen och säga att de visst har resurser för att hjälpa alla som behöver hjälp. Nä. Jag mår illa.

6 kommentarer:

Pipan sa...

GAAAAH! Jag mår också illa. Medeltida inrättning, det var ordet. Ring till patientombudsmannen. Och akuten. Och Jävueln! VAFAN?!!

Madeleine sa...

Det är ju fan inte klokt!!! :/
Och ha mage att stå och ljuga folk rätt upp i ansiktet!
Säger stackars personal som får ta all skit.... Lät ju på allvar som dom var lite rädda ju..?
Så upprörd så jag inte vet vad jag skall skriva...
Kram

envingad sa...

Men herregud!
jag blir arg bara jag läser detta..det har blivit så sjukt dåligt med denna vård så herregud!!
Såg du uppdrag granskning förra veckan om de som fött barn och där dom totalt struntat i mammorna..fy fy fy...Jag fattar inte att läkaren inte kan säga till dom att du kommer att ringa och dom ska ge dig en tid. Hoppas det ordnar sig
Kram

S sa...

Det är värt en pling till patientnämnden el. motsv. Men man ska orka bråka också... Förjävligt är det i vilket fall.

(Har du testat att byta mall? Jag använder samma mall som du och har inga problem, men kanske har något blivit fel på vägen. Äh, datorer...)

Kram!

Ergo Sum sa...

Men djävla APA!!!!! Och sitta och se skenhelig ut och skylla ifrån sig dessutom. APA!!! Otroligt härligt att receptionisten till sist sa som det var..

Om du orkar Millan, så borde du ringa direkt till någon regionspolitiker om detta. Jag vet (med erfarenhet ifrån vår region, där ju sjukhusärendena handhas) att man som politiker MÅSTE ta tag sådant här.. Men. Fy faaaaan för sådant folk!!!

Kramar

Justlikeacat sa...

FY VILKEN DÅLIG STIL!
Sitta och ljuga dej rakt upp i ansiktet istället för att hålla med om det som faktiskt skett; du har försökt få kontakt med henne och hon svarar inte.

Hur sjutton kan det finnas så många chefer på fel plats? Har de ärvt dem eller vad?! För inte verkar folk komma långt med medkänsla och stolhet för att göra ett bra jobb nu för tiden!
Grrrr

Försök att byt vc om det går där du är annars får du kontakta lokaltidningen och berätta hela din historia tyvärr (har jag gjort en gång när en myndighet inte ville lyssna och vi fick rätt).
Styrkekram!