fredag 13 april 2012

Dillens födelsedag



Dillen fyller 12 år idag hurra!

Våran gamling till prickig vovve.

Han hämtades i Söderhamn då jag just blivit sjukskriven. Jag hade då förstått att heltid var rökt framöver.

Jag var låg, trött och less.

Så kom jag och en kompis fem timmar senare till destinationen och där satt han i en lång lina på gården.

Superglad och busig högg han som en krokodil i armen. Satte sig bredvid mig på soffan och pussade mig i örat.

´Därpå en jättetrevlig uppfödare som jag fortfarande har kontakt med.

Hem kom vi efter en rejäl felåkning och en spya från Dillen i baksätet.

Han mådde illa stackarn.

Bil har han sällan tyckt om att åka några längre sträckor.

Så kom han hem och somnade i våra sängar trots husses protester.

Var glad och vansinnigt pigg redan första dagen. Blev så galen att han skrek när vi skulle äta så vi fick ägna oss åt att försöka få honom att gå ut ur köket.

Så var han med mig i stallet varje dag. Busade med alla, snodde benlindor och benskydd. Brottades med andra hundar.

Så var han snart med på skogsturer med hästen. Små i början slängre senare när han blivit äldre.

På vägen hem satt han i framsätet med sele och bilbälte. Rak i ryggen. Stolt.

Hemma låg vi och sov tillsammans i vår gröna soffa. Allt för tidigt vaknade han och ville ut igen. Jag gladdes men nån gång grät jag över att han aldrig var lugn i vaket tillstånd.
'
Jag gav honom ben så han skulle ha sysselsättning. Det satt han med som en cigarr i munnen.

Precis sitter hans dotter Trudelutten idag. Hon som också är ganska galen. mer än pigg.



Ja de är för härliga både två men jag är glad över att vi har Blomstret som motpol...nån som är lugn och som lyder.....

Hurra, hurra kära Dillen!


10 kommentarer:

Babs sa...

Vilken härlig berättelse om Dillen!
En puss på nosen får han av mig!
Kram

Syltgrisen å Grodorna... sa...

Hurra hurra för Dillen!! Haha underbart, tänk vad kul grodorna å pyret skulle ha :D !!!

Unknown sa...

Hurra för prickiga bebisar och prickiga pensionärer.

Milla sa...

Å, 12 år är en aktningsvärd ålder. Stort grattis till honom och grattis till er som har får njuta av honom & hans personlighet :))
Kram

Pipan sa...

Vilken personlighet. Tillika mycket stilig prickhund. Söderhamn... det är inte så långt från mig. Min farfar bodde där ett tag. Ja det var väl intressant.

Hurra för Dillen i alla fall. =)

agnes sa...

Underbart med en sån vän.
Gillar prickiga hundar!
Ha en toppenkväll!
Kram

Blondie sa...

Verkar vara en festlig jucke om än nååågot tröttsam ibl kanske :)
Ha en trevlig kväll !!

Blondie sa...

JYCKE ska det stå..

dianasdrommar sa...

Grattis till Dillen :) Hoppas ni firade ordentligt..kramar Diana

S sa...

Grattis i efterskott till Dillen!