lördag 28 april 2012

Svenska jordgubbar

Nu är väl det här som att svära i kyrkan, men vad är det för speciellt med svenska jordgubbar?

det är nån sprts kollektivt suckning efter just de svenska gubbarna.

Lite rasistiskt tycker jag när andra sorter till och med smakar godare.

Igår köpte jag spanska jordgubbar för 13 kr.

Smakade bra.

Jag vill gärna ha lite bär i filen på morgnarna om det går för sig.

Lite väl sällan som vi är utrustade med det.

De godaste jordgubbarna ever var de Tyska jordgubbarna jag köpte på Lidl för några år sen för 14 kr kg.

Lite billigare än de Svenska som gick på 45 riksdaler. Ja och sötare.

"Men de är väl mindre besprutade de svenska, tänker kanske nån".

Ja det kan ju inte jag gå i god för. Varken det ena eller det andra.

´Challe påstår att när han har varit i tex Turkiet i rätt jordgubbstid så smakar de jordgubbarna väldigt saftiga och söta.

Varför ska svenska jordgubbar vara så sura för så man får välla ut socker på dom.

Viktig fundering.

Åh.

Nu blev jag lite avbruten av mästerkocken Sigrid i tv fyra. Hon tog ett jäkla stort bett på den och dressingen fastnade som en stor klump på ena sidan mungipan.

"Vad ordentligt ni sitter och äter, sa hon när hon kikade på de andra runt bordet"

"Ni ska inte förneka er", sa hon vidare.

Nä precis hugg in vetja.


6 kommentarer:

Kattis sa...

Tycker inte svenska jordgubbar som man köper i affären är så mycket att hänga i julgranen. Men nyplockade, gärna solvarma svenska jordgubbar är bland de bästa jag vet. Polka på Munkagårds bär utanför Falkenberg... Ujujuj!

Unknown sa...

Håller med om att de svenska jordgubbarna från affären inte skiljer sig så mycket från andra. Men våra egna från växhus och trädgårdsland, de är det otrolig skillnad på.

Syltgrisen å Grodorna... sa...

Jag Åt en liter dagligen sista veckorna av graviditeten ... Det blev satans dyrt!! Minns dock inte vad för sort .. Behövde just då bara JORDGUBBAR ;)

Lisbeth sa...

Kan det bero på mängden sol? Jag tror det. Om man tänker på besprutning så väljer att tro att nu när det är EU så kollas allt noggrannare. Är det inte så struntar jag i det Jag äter för att det är gott. Ska testa de Spanska såg att de fanns på Ica.
Kram

Ergo Sum sa...

JORDGUBBAR!!!!!!!!!! Älskar dem!! Oavsett sort!! Och har inga problem med att vara otrogen här.. Men jag håller med Kattis - bären på Munkagård är fantastiska.

Ha det bra M! Kram

S sa...

Gillar jordgubbar starkt, även om de flesta av de spanska jag ätit på sistone varit bleka. Besprutas friskt görs jordgubbarna här i Sverige också. Men som övriga kommentatorer sagt, att ha egna från eget land är en annan femma. Svårare när man som jag bor i lägenhet. Jaja.

Kram!