måndag 16 april 2012

Rättegång och psykopati

Har kollat lite på rättegången mot han norrmannen, vars namn jag inte ens tänker nämna. Han har fått nog av uppmärksamhet som han så gärna vill ha.

Men däremot kom jag att tänka på ett program från USA jag såg häromdan om psykopater.

Forskaren hade sett ett samband mellan dålig hjärnaktivitet på somliga ställen i hjärnan och psykopati. Av personerna i experimentet med de typen av hjärna var många mördare. Han förstod då att genetiken har stor betydelse.

Hans mamma hade dock bett honom att kolla av hans egna släkt eftersom de haft massmördare där i tidigare led.

Han kollade efter och fann till sin förvåning att han själv hade en sån hjärna som han funnit hos mördarna.

Chockad började han ifrågasätta sig själv.

Varför hade han inte mördat?

Vad som visade sig var att han hade haft en väldigt bra barndom medans de fall han kartläggde hade blivit utsatta för diverse kränkningar.

Således var inte bara arvsmassa en orsak, utan den samt kombinationen, med en dålig uppväxt. Uppväxten var utlösande.

Det är väl det där vanliga med arv och miljö antar jag. De hänger ihop.

Fast ibland undrar jag om hjärnaktiviteten kan ändras i hjärnan av svåra händelser. Vad är genetiskt och vad är miljö egentligen.


3 kommentarer:

S sa...

Jag tror att det är svårt att helt reda ut hos en enskild individ vad som är vad, för det ena samspelar som du skriver med det andra. Att hjärnan anatomi och funktion kan påverkas av trauman tror jag det finns starka argument för. (om du läser engelska, se ex artikeln http://psychnews.psychiatryonline.org/newsarticle.aspx?articleid=102772 ) Men har man en ärftlig känslighet för t.ex. psykoser eller bipolär sjukdom kanske någon förälder också var sjuk, och det påverkade kanske ens uppväxt. Då skulle man ha både taskigt arv och taskig miljö att tampas med...

Unknown sa...

Förmodligen är det kombinationen av arv och miljö. Som att 90% av oss bär på en gen som gör att vi kan utveckla cancer, men den aktiveras bara hos ungefär 35%. Och ingen vet riktigt varför. Än.

Ergo Sum sa...

Du gör som jag du Millan. väljer att glömma ett namn. Och av samma anledning. Bra.

För övrigt så är det intressant. Det där med arv. Och miljö..

Kramar